کهن الگوی پرسونا

اشتراک گذاری مطالب

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۰۳

کهن الگوی پرسونا

کهن الگوها مبنای زیستی دارند ، اما از طریق تجربیات مکرر نیاکان پیشین انسان ها بوجود می آیند . در هر کسی پتانسیل تعداد بی شماری کهن الگو وجود دارد و زمانی که تجربه شخصی با تصور ابتدایی نهفته مطابقت داشته باشد ، کهن الگو فعال می شود و بر زندگی شخصی فرد تاثیر می گذارد . یونگ کهن الگوی پرسونا ، آنیما ، آنیموس ، پیر فرزانه ، خود ، سایه ، مادر و قهرمان را مطرح کرد . نقاب یا همان پرسونا واسطه ای میان فرد و افراد دیگر در ارتباط اجتماعی است . در واقع پرسونا یا نقاب در حکم ماسکی است که فرد به چهره خود می زند تا فرد با چهره ای موجه در جامعه ظاهر شود . این نقاب می تواند با شخصیت واقعی فرد تطابق نداشته باشد یا مطابق با شخصیت واقعی فرد باشد .
در این مقاله به بررسی کهن الگوی پرسونا می پردازیم .

 

 

” جنبه ای از شخصیت که به دنیا نشان می دهیم پرسونا نامیده می شود . “

 

پرسونا چیست ؟

جنبه ای از شخصیت که به دنیا نشان می دهیم و یکی از انواع کهن الگو ها پرسونا نامیده می شود . علت انتخاب این نام این است که به ماسک یا نقابی که هنر پیشه ها در تئاتر بر چهره می زنند اشاره دارد . مفهوم پرسونای یونگ از تجربیاتی که با شخصیت شماره یک داشته است ، شخصیتی که مجبور بود به کمک آن با دنیای بیرونی سازش کند سر چشمه گرفته باشد . یونگ معتقد بود هر کسی باید نقش خاصی را که جامعه حکم می کند نمایش دهد . از پزشک انتظار می رود ویژگی "رفتار بالینی " به خود بگیرد ، سیاستمدار باید چهره ای را به جامعه نشان دهد  که اعتماد مردم را جلب کند ، هنر پیشه سبک زندگی اش را آشکار می سازد که  مردم می طلبند .

حتما بخوانید: ناهشیار جمعی

 

 

 

 

 

ویژگی های پرسونا

گرچه کهن الگوی پرسونا جنبه ضروری شخصیت انسان است ، اما افراد نباید ظاهر علنی خود را با خود کاملشان قاطی کنند . اگر افراد خیلی زود با پرسونای خود همانند سازی کنند ، نسبت به فردیت خویش ناهشیار می مانند و از رسیدن به خودپرورانی باز می ایستند . درست است که افراد باید به جامعه اعتنا کنند ، اما اگر با پرسونای خود همانندسازی افراطی کنند ، تماس خود را با خود درونی از دست می دهند و به توقعات جامعه از آن ها وابسته می شود . یونگ معتقد بود ، برای اینکه افراد از لحاظ روانی سالم باشند ، باید بین درخواست های جامعه و آن چه واقعاً هستند ، تعادل برقرار کنند . بی خبر بودن از پرسونا ، کم اهمیتی به جامعه است ، اما نا آگاه بودن از فردیت عمیق آلت دست جامعه شدن است .
یونگ از سال 1913 تا 1917 که نزدیک بود تماس خود را با واقعییت از دست بدهد ، سخت تلاش کرد با پرسونای خود در ارتباط باشد . او می دانست که باید زندگی عادی خود را حفظ کند و کار و خانواده او این تماس را برای او تامین کردند . او مجبور بود بارها به خودش بگوید : " من از دانشگاه سویس مدرک پزشکی دارم ، باید به بیماران کمک می کنم ، من زن و پنچ فرزند دارم ، در خانه شماره 228 خیابان سی استراس در شهر کوسناخت زندگی می کنم " . این خود گویی ها به یونگ کمک کردند موقعیت خود را حفظ کند و به او اطمینان دهند که واقعیت وجود دارد .  

در ادامه بخوانید: کهن الگو سایه

 

” بی خبر بودن از پرسونا ، کم اهمیتی به جامعه است ، اما نا آگاه بودن از فردیت عمیق آلت دست جامعه شدن است . “

 

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ کهن الگو پرسونا چیست؟

✔️ جنبه ای از شخصیت که به دنیا نشان می دهیم و یکی از انواع کهن الگو ها پرسونا نامیده می شود که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.



2- ✔️ مفهوم پرسونا از کجا سرچشمه گرفته است؟

✔️ مفهوم پرسونای یونگ از شخصیتی که مجبور بود به کمک آن با دنیای بیرونی سازش کند سر چشمه گرفته که در متن شرح داده شده است.



3- ✔️ ویژگی های پرسونا چیست؟

✔️ اگر افراد خیلی زود با پرسونای خود همانند سازی کنند ، نسبت به فردیت خویش ناهشیار می مانند که در متن توضیحات آن هست.

منبع : کهن الگوی پرسونا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.