خودارضایی چیست

اشتراک گذاری مطالب

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

خودارضایی چیست

خودارضایی (استشها در زنان و استمناء در مردان) یکی از راه های انحرافی ارضای نیاز جنسی است ، این عمل با تحریک اندام های جنسی فرد توسط خودش و یا با اشیاء خارجی انجام می گیرد و معمولاً انجام آن تا رسیدن به لذت جنسی و ارگاسم ادامه پیدا می کند . 

خودارضایی هم در دختران ( استشها نیز گفته می شود ) و هم در پسران ( جلق یا استمنا نیز گفته می شود ) و حتی در میان زنان و مردان وجود دارد . یک تفاوت مهم بین خود ارضایی در کودکی و نوجوانی این است که خیال پردازی های جنسی همراه استمناء در نوجوانی وجود دارد . این خیال پردازی های جنسی معمولاً تا بزرگسالی حفظ می شوند .

زوج هایی که با هم رابطه جنسی دارند ، خودارضایی را به طور کامل کنار نمی گذارند و زمانی که رابطه جنسی رضایت بخش نیست یا به علت بیماری یا فقدان همسر امکان رابطه جنسی وجود ندارد خودارضایی را برای کسب لذت و کاهش تنش انجام می دهند . در این مقاله به تعریف خودارضایی ، سن شروع استمنا و شیوع آن می پردازیم .


خودارضایی چیست

خودارضایی یکی از انحرافات جنسی است که به صورت نوعی کسب لذت جنسی به دست خود شخص صورت می گیرد و معمولاً منجر به ارگاسم می شود . خود ارضایی یا استمناء ، تحریک کردن خود از لحاظ جنسی تا مرز انزال و رسیدن به اوج لذت جنسی یا ارگاسم در مردان است و در زنان با لیز شدن واژن و رسیدن به ارگاسم همراه است .

خانم ها بسته به محل تحریک دو نوع ارگاسم دارند : نوع اول ارگاسم از طریق تحریک کلیتوریس است که شایع تر بوده و  با لمس کردن تحریک می شود . نوع دوم ارگاسم از طریق واژن است . این نوع ارگاسم از طریق دخول ایجاد می شود و خودارضایی از این طریق خطرناک است . مثلاً استمنا با اجسام خارجی مانند انگشت باعث آسیب جبران ناپذیری می شود ، آسیب به پرده بکارت یکی از این آسیب ها است . خودارضایی فقط وقتی یک علامت روانی محسوب می شود که به صورت وسواس گونه و خارج از کنترل شخص یا به صورت غیرارادی انجام شود  .

 



 
سن شروع و اتمام خودارضایی

تحقیقات نشان می دهد تحریک جنسی در دوران شیرخوارگی و کودکی شایع است . کودک در سن 15 تا 19 ماهگی همان طور که انگشتان و دهان خود را جستجو می کند در مورد دستگاه تناسلی خود نیز چنین کاری می کند . کودکان علاقه زیادی به دستگاه تناسلی دیگران ، والدین و حتی حیوانات پیدا می کنند . وقتی کودک همبازی پیدا می کند . در مورد ناحیه تناسلی خود و دیگران کنجکاوی می کند . احساس لذتی که از تماس این ناحیه به او دست می دهد به همراه جستجوی بدن سبب علاقه ای طبیعی به لذت استمنا می شود . 
با رسیدن زمان بلوغ و افزایش ناگهانی هورمون های جنسی ، و رشد اندام های جنسی کنجکاوی جنسی  زیاد شده و خودارضایی افزایش می یابد . چون نوجوانان از لحاظ جسمی توانایی رابطه جنسی دارند و هم چنین تحت فشارهای جنسی و هویت یابی هستند  در نتیجه استمناء راهی طبیعی آن ها برای کاهش تنش های جنسی است . همچنین ، آن ها از عوارض خودارضایی آگاه نیستند . به طور کلی سن شروع و اتمام خودارضایی در پسرها و دخترها متفاوت است .

بسیاری از پسران ، تقریباً هنگامی که هفت سال سن دارند شروع به لمس و نوازش اندام های جنسی خود می کنند و با رسیدن به سن بلوغ ، بیش از نیمی از پسرها سعی کرده اند یا به تنهایی یا از طریق بازی با دوستانشان سعی کرده اند خود ارضایی کنند . اگرچه دخترهای کوچک نیز در مورد اعضای تناسلی خود ، کنجکاوی زیادی دارند اما معمولاً دیرتر از پسرها خود ارضایی را شروع می کنند .  در حدود سن بلوغ ، احتمالاً دخترها خود ارضایی را شروع می کنند اما اغلب این کار تا نوجوانی یا حتی تا بیست سالگی انجام نمی شود .

 

 

در حالی که 80 درصد از کل پسران تا 16 سالگی مرتباً خود ارضایی می کنند فقط نیمی از این درصد در دختران 16 ساله دست به این کار می زنند اما برخی از مطالعات نشان می دهند که با رسیدن به 20 سالگی ، حدود 80 درصد از دختران خود ارضایی را امتحان کرده اند . یک علت این مسئله می تواند تفاوت دیدگاه پسرها و دخترها در مورد خود ارضایی باشد . معمولاً دختران دیدگاه منفی تری نسبت به تحریک جنسی خود دارند .

اما در اواسط و سال های آخر زندگی چه ؟ به طور کلی ، افراد وقتی ازدواج می کنند یا روابط دائمی با دیگران برقرار می کنند تمایل آن ها به جلق کمتر می شود . استمنا در سنین میانسالی ، رواج کمتری دارد اما وقتی که همسر در یک سفر کاری بوده یا طلاق اتفاق افتاده باشد ممکن است این عمل باز هم تکرار شود . اعتقاد بر این است که 25 درصد از افرادی که در دهه هفتاد زندگی قرار دارند گاهی اوقات خود ارضایی می کنند .

 


شیوع خودارضایی

تحقیقات نشان می دهد تقریباً همه مردان ، و  75 % زنان زمانی در طول عمر خودارضایی می کنند . به طور کلی مردها زودتر از زنان خود ارضایی را یاد می گیرند و بیشتر از آنان این کار را انجام می دهند .

مطالعات شیوع خودارضایی ، گزارش کرده اند که مردان به احتمال زیاد از سن نوجوانی تا میانسالی خود ارضایی می کنند که پس از 50 سالگی تا حدودی کاهش می یابد اما در زنان شروع اقدام به خودارضایی بیشتر طول می کشد . در مطالعات نشان داده شده است احتمال خود ارضایی در زنان 20 تا 39 ساله بیشتر بوده و در بین زنان 18 تا 20 ساله و بالای 40 سال کمتر است . همچنین ، با بیشتر شدن فراوانی افکار جنسی ، تجارب جنسی قبل از بلوغ و روابط جنسی در طول زندگی ، احتمال استمنا در افراد افزایش می یابد .

سرانجام ، رابطه جنسی شامل نزدیکی جسمی و عاطفی است . محققان در مورد علت جلق مطرح کرده اند که هر گونه قطع ارتباط بین این دو عنصر ، یعنی وجود نزدیکی جسمی و نبود نزدیکی عاطفی یا برعکس ، با افزایش خود ارضایی همراه است . در حقیقت ، برای زنان ، این مسئله یکی از مهم ترین پیش بینی کننده های استمنا در رابطه ای است که فاقد صمیمیت عاطفی باشد .

 



 کلام آخر

همانطور که تا اینجا مطالعه کردید بسیاری از افراد در زندگی ، حداقل یک بار خود ارضایی را امتحان کرده اند . مسئله مهمی که در این زمینه وجود دارد آگاهی افراد از عوارض انجام استمنا و احتمال اعتیاد به آن است . خود ارضایی می تواند منجر به مشکلاتی از جمله کمر درد ، انزال زودرس ، استرس و افسردگی ، احساس گناه ، مشکلات خواب و کاهش اعتماد به نفس شود .

خودارضایی در اسلام حرام و جزء گناهان کبیره بوده و باید پس از آن غسل انجام شود . به همین دلیل معمولاً افراد پس از این عمل دچار احساس گناه شدیدی شده و در اثر همین احساسات منفی ، به مشکلاتی مثل اضطراب و افسردگی دچار می شوند . همچنین دختران پس از خودارضایی دائماً نگران آسیب به پرده بکارت خود بوده و عوارض استشها در آن ها دوچندان می شود .

از سوی دیگر ، کنار گذاشتن خودارضایی کاری محال نبوده و با استمرار و تلاش می توان آن را ترک کرد . افراد می توانند با مشغول کردن خود به کارهای مفید ، محدود کردن تنهایی خود و خودداری از دیدن فیلم ها و عکس های تحریک کننده این رفتار را کنار بگذارند . اگر می خواهید با روش های ترک خودارضایی ، بیشتر آشنا شوید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 



منبع :
خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک ، ترجمه فرزین رضایی ، 2007

 

 


سوالات متداول

1- خودارضایی چیست ؟

این عمل به معنی تحریک اندام جنسی خود به منظور رسیدن به لذت جنسی یا ارگاسم است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


2- خودارضایی از چه سنی در افراد شروع می شود ؟

پسرها معمولاً قبل از بلوغ استمنا را شروع می کنند اما در دختران شروع اقدام به خودارضایی معمولاً در نوجوانی یا حتی 20 سالگی اتفاق می افتد . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


3- شیوع خودارضایی چقدر است ؟

تحقیقات نشان داده اند که تقریباً همه مردان و 75 درصد زنان در طول عمر خود ، اقدام به استمنا می کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است . 

 

منبع : خودارضایی چیست 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.