اختلال شخصیت در محیط کار

اشتراک گذاری مطالب

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

اختلال شخصیت در محیط کار

در حالت ایده آل بهترین شرایط کار کردن این است که فشار شغلی کنترل شده باشد و کارکنان نیز از نظر روانی سالم باشند و سازمان دچار مشکلی در این حوزه نباشد ، در این صورت سازمان بازده خوبی خواهد داشت ولی همانطور که می دانید چیزی که بیان شد کاملا ایده آل است و در واقعیت این اتفاق نمی افتد و افراد شاغل هر روزه در محل کار با فشار شغلی زیادی رو به رو شده و افرادی نیز هستند که مخل پیش بردن کار هستند .

یکی از عواملی که باعث پایین آمدن بهره وری سازمان می شود وجود کارکنانی است که دچار اختلال شخصیت هستند و حضور این افراد نابهنجار در محیط کار مشکلات خاص خود را در پی دارد . در ادامه این مقاله به موضوع وجود افراد دارای اختلال شخصیت در محیط کار می پردازیم تا اگر چنین رفتاری در یکی از همکارانتان دیدید منشا آن را بدانید و رفتارتان را با او تنظیم کنید تا فشار کمتری به شما وارد شود .



اختلال شخصیت پارانویید در محیط کار

شخصیت های پارانویایی با سوظن دیرپا و عدم اعتماد کلی به مردم مشخص می شوند ، این طبقه در بر گیرنده نا مطلوب ترین رفتارهاست که در محیط کار یا زندگی روزمره با آنها برخورد می کنیم . این افراد افکار منفی و نامقبول خود را به دیگران نسبت می دهند و دائما به دیگران بدگمان هستند . فاقد صمیمیت بوده و به قدرت و مقام توجه ویژه ای نشان می دهند و ممکن است موفقیت های اجتماعی زیادی داشته باشند و افراد مرتب و منظمی به نظر برسند ولی در دیگران ترس و تعارض ایجاد می کنند .

 شخص دارای اختلال شخصیت پارانویید نمی توادن با دیگران روابط سالم برقرار کند و به دلیل نداشتن رشد اجتماعی کافی الگویی از رفتار عیب جویی از دیگران در او شکل گرفته است . این فرد خود را مرکز توطئه ای می بیند که دیگران مانند همکاران یا رییسان علیه او ترتیب داده اند . ویژگی های اصلی این اختلال شامل بدگمانی بی دلیل ، اهانت پذیری ، حقارت پذیری ، عواطف محدود ، اغراق در مسایل و مشکلات شخصی و عدم توانایی در حفظ خونسردی و آرامش می باشد .

حتما بخوانید : مهارت های مدیر موفق

 

اختلال شخصیت اسکیزوئید در محیط کار

اختلال شخصیت اسکیزویید در کسانی تشخیص داده می شود که عمری را در کناره گیری از اجتماع گذرانده اند و درونگرایی و عواطف محدود و کند و همچنین احساس ناراحتی آنان از برقراری روابط اجتماعی با دیگران قابل توجه است . عوارض این اختلال می تواند به کارایی اجتماعی و شغلی این افراد صدمه بزند و موجب نارضایتی و ناراحتی وی شود .

این علائم عبارتند از : کمرویی ، گوشه گیری ، مردم گریزی ، اجتناب از درگیری عاطفی ، عدم وجود احساسات گرم و لطیف نسبت به دیگران ، حساسیت بیش از حد ، خودمداری و عدم رقابت با بیان احساسات پرخاشگرانه . همان طور که ملاحظه می کنید تمام ویژگی هایی که این افراد دارند در یک سازمان می تواند اختلال ایجاد کند زیرا یک شغل و یک سمت هر چقدر هم انفرادی باشد نیاز به برقراری ارتباط دارد . 

بیشتر بخوانید : از دست دادن شغل

 

اختلال شخصیت اسکیزوتایپی در محیط کار

شخص مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوتایپی ویژگی هایی دارد که باعث می شود به نظر همه عجیب و غریب برسد تفکر سحر آمیز ، اشتباه حسی و مسخ واقعیت قسمتی از دنیای روزمره این افراد است . سخنانی که این افراد به زبان می آورند معمولا فهمیده نمی شود و از کلمات و جملات عجیب و غریب استفاده می کنند و افکار خود را مبهم بیان می کنند و زمانی که تحت فشار روانی باشند معمولا تفکرشان رو به زوال می ورد و رفتارشان عجیب و مرموز می شود . روابط بین فردی این افراد بسیار ضعیف است و به همین دلیل افرادی تنها هستند . این افراد ویژگی های زیر را دارند : 

  • عقاید به خود نسبت دادن 
  • اضطراب اجتماعی مفرط
  • باورهای غریب و تفکر سحر آمیز 
  • تجربیات درکی غیرعادی
  • ظاهر و رفتار غریب و غیرعادی
  • عاطفه محدود و نا متناسب 
  • گفتار غریب یا پوچ و بی محتوا
  • سوءظن یا تفکر پارانویایی . 

 

حتما بخوانید : فشار شغلی

اختلال شخصیت ضداجتماعی در محیط کار

افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی به طور درست اجتماعی نشده اند و قادر به وفادار ماندن به افراد ، ارزش ها و میثاق های اجتماعی نیستند و رفتارشان مکررا آنها را به کشمکش با جامعه وادار می کند . این اختلال را بیشتر در افرادی می توان دید که به آنها گوش بر یا گول زن گفته می شود ، این افراد در بازی دادن دیگران استادند ، حقیقت را نمی گویند و در مورد انجام دادن وظایف و رعایت اصول اخلاقی مرسوم نمی توان به آنها اعتماد کرد .

ویژگی های این افراد که ممکن است در محل کار خود ببینید عبارتند از : عدم احساس مسولیت ، بیگانگی با دیگران ، خودخواهی ، عدم تحمل شکست ،  رشد ناکافی وجدان ، فقدان اضطراب یا احساس گناه ، داشتن ظاهری مطلوب برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران ، جذابیت سطحی و هوش خوب ، نا مطمئن ، غیر صمیمی و زرنگ بودن ، ناتوانی از برقراری ارتباطات طولانی با دیگران . افراد مبتلا به اختلال شخصیت ضد اجتماعی در محیط کار کاملا مشخص هستند و به راحتی قابل شناسایی اند . 

 

اختلال شخصیت خودشیفته در محیط کار

این افراد احساس خود بزرگ بینی و بی نظیر بودن دارند . افراد مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته در محل کار کاملا مشخص هستند ، این افراد نسبت به انتقاد ، خشم یا تحقیر واکنش نشان می دهند و احساس خود بزرگ بینی و مهم انگاری دارد ، برای رسیدن به اهداف خود از دیگران سوء استفاده می کند  ، نیاز به توجه و تایید مستمر دارد و غالبا به دیگران حسادت می کند . 

 

اختلال شخصیت مرزی در محیط کار

چهار ویژگی اختلال شخصیت مرزی در 75 % این بیماران دیده می شود : تکانشی بودن ، روابط شدید و بی ثبات ، خشم کنترل نشده شدید ، بی ثباتی عاطفی . فرد مبتلا ممکن است اهل بحث و مجادله به نظر برسد ، لحظه ای افسرده باشد و لحظه ای دیگر هیچ حسی نداشته باشد ، رفتار آنها به شدت غیرقابل پیش بینی است . افراد مرزی در مورد خودانگاره ، هویت جنسی ، ارزش ها ، صداقت و اهداف خود تردید دارند و ممکن است احساس مزمنی از تهی بودن و ملامت را داشته باشند و تحمل تنهایی برای آنها مشکل باشد .  

در ادامه بخوانید : اختلال شخصیت مرزی

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ انواع اختلالات شخصیت کدامند ؟

✔️ اختلالات شخصیت شامل اختلالات شخصیت مرزی ، ضد اجتماعی ، خودشیفته و دیگر مواردی می شود که در متن مقاله به طور کامل عنوان شده اند .



2- ✔️ چرا افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید ، کارایی شغلی پایینی دارند ؟

✔️ این افراد از برقراری روابط اجتماعی با دیگران ناراحت می شوند و آن را با کمرویی ، گوشه گیری و غیره نشان می دهند که به طور مفصل در مقاله بیان شده اند .



3- ✔️ نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی کدامند ؟

✔️ خودخواهی ، عدم احساس مسئولیت ، فقدان احساس گناه و غیره از نشانه های اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند که برای آشنایی بیشتر با این اختلال می توانید به متن مقاله مراجعه کنید .

منبع : اختلال شخصیت در محیط کار

مدیریت استرس در محیط کار

وضعیت اقتصادی بد، تورم، تحریم‌های نفتی، به هم خوردن برنامه‌های آینده فردی، ناپایداری اقتصاد و بازار کار باعث ایجاد استرس دائمی در زندگی و کار می‌شوند. این استرس می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. اما به نتایجی منجر می‌شود که همه آن‌ها بد و منفی هستند.

استرس نه‌تنها باعث کاهش بازدهی و کارایی شما، کارمندان و کل سازمان می‌شود، بلکه تاثیرهای منفی جدی نیز بر سلامتی دارد. استرس به معنای واقعی کشنده است. ما در این مقاله به استرس و راه‌های مقابله با استرس شغلی می‌پردازیم.

تجربه شخصی من از استرس

من زیاد درگیر استرس نمی‌شوم. تنها در دوره سربازی که دچار استرس می‌شدم.

کار من در سربازی کاری اداری بود. تلفن‌ها مداوم زنگ می‌زد. کارهای جدید از زمین و آسمان می‌بارید. مسئولیت‌های جدید محول می‌شد. چیزهایی در دقیقه نود گفته می‌شد که باید اجرا می‌کردیم. باید هم‌زمان با کلی آدم مختلف با درجه‌های نظامی مختلف برهمکنش می‌کردیم و به خواسته‌هایشان می‌رسیدیم.

دلایل کاهش میل جنسی در مردان

درمان ناتوانی جنسی مردان

بخش 1-تغییر رژیم غذایی

1-آووکادو

ویتامین B6 موجود در آووکادو موجب بهبود ترشح هورمونهای جنسی در مردان و افزایش قوای جنسی در آنها میشود. فولیک اسید موجود در آووکادو موجب بهبود متابولیسم پروتئین ها میشود و بنابراین موجب افزایش انرژی و استقامت در مردان میشود.

2-بادام

فواید بادام برای سلامتی و تنظیم رژیم غذایی بسیار زیاد است. بادام همراه دیگر دانه ها مانند آجیل ها و گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که موجب تقویت مهمترین هورمون جنسی در مردان یعنی تستوسترون میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.