اختلال شخصیت دون ژوان

اشتراک گذاری مطالب

یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

اختلال شخصیت دون ژوان

دون ژوان شخصیت افسانه ای اسپانیایی است که تظاهر به علاقه شدید جنسی در مورد قربانیان خود دارد ولی به اندازه آنان گرایش شدید و شیفتگی جنسی ندارد و فردی بی بند و بار و زن باره است .  شخصیت این مرد به دلیل وجود اعتیاد جنسی و خودشیفتگی کم کم وارد آسیب شناسی بیماری های روانی شده است .

این مردان با سرعت زیادی به دنبال شریک و لذت جنسی هستند ولی به سرعت پس از رابطه جنسی از معشوقه خود دل می کنند ، گفته می شود که این نوع فعالیت های جنسی برای سرپوش گذاشتن به احساسات عمیق حقارت و پوچی خودشان مورد استفاده قرار می گیرد .

اکثر دون ژوان ها پس از رسیدن به مراد خود ، دیگر علاقه ای به همان زن نشان نمی دهند . در ادامه مقاله به بررسی شخصیت دون ژوان و اختلالات شخصیتی که وجودش نهاده شده است می پردازیم .  

دن ژوان کیست ؟
امروزه در علوم مدرن از دیدگاه های گوناگون پزشکی ، روان شناسی و جامعه شناسی به برسی این سبک شخصیتی پرداخته اند . دون ژوان ها کسانی هستند که مبتلا به اعتیاد جنسی هستند و اختلال شخصیت خودشیفته نیز در آنها دیده می شود . افراد خودشیفته خودخواه و خودپسند بوده و اعتماد به نفس شکننده ای دارند .

خودشیفته ها اغلب مغرور و تنها هستند زیرا غرور آن ها اجازه نمی دهد با کسی همدلی و همراهی داشته باشند ، این افراد با مورد ستایش دیگران واقع شدن ارضا می شوند به همین دلیل می روند تا جای دیگری بیشتر مورد ستایش قرار بگیرند . مردی با شخصیت دون ژوان نه کسی را دوست دارد و نه دوست داشته شدن را باور می کند و یک حالت پارانویا و بدبینی نسبت به گرفتن پیغام های دوست داشته شدن از شریک عشقی خود دارد .

این افراد احساس می کنند اگر زنی او را دوست داشته باشد می خواهد از او سوء استفاده کند و به همین دلیل علاقه ای به اینکه یک زن دوستشان داشته باشد ندارند و به هیچ زنی اعتماد نمی کنند . واژه شهوت پرستی که در روان شناسی ساتیریازیس( Satyriasis ) گفته می شود ، درواقع به سیری ناپذیری ذهنی دون ژوان ها از لذت جنسی اشاره می کند .

این افراد تمایل بیش از اندازه ای برای دستکاری و به دست آوردن لذت جنسی از دیگران با استفاده از رابطه جنسی دارند . این افراد خودشیفته به احساسات یا رضایت دیگران اهمیت نداده و تنها آن ها را ابزاری تحریک آمیز برای تقویت نفس خود می بینند .

رابطه جنسی یک ابزار مداوم و ثابت برای آن ها می شود . در حالی که این مردان جذاب به نظر می رسند اما به دنبال روابط صمیمی واقعی نیستند  و در عوض به دنبال تامین نیاز سیری ناپذیر خود به برتری یا کمال هستند .

 

 



نشانه های دون ژوانیسم
توجه به این نکته حائز اهمیت است که رفتارهای جنسی بخشی سالم و طبیعی از زندگی است اما این رفتارها زمانی مشکل ساز می شوند که باعث ناراحتی قابل توجهی برای فرد شده و یا او را در معرض خطر آسیب دیدن خود یا دیگران قرار دهد . معیارهایی که در ادامه می آید نشانه های دون ژوانیسم هستند که حداقل باید شش ماه در فرد وجود داشته باشند .

رفتارها ، تمایلات و خیالات جنسی مکرر و شدید دارند

رفتارها به طور مداوم در فعالیت ها و تعهدات دیگر فرد اختلال ایجاد می کند

این رفتارها در واکنش به حالات خلقی ملال  اور ( اضطراب ، افسردگی ، خستگی و بی قراری ) یا اتفاقات تنش زای زندگی رخ می دهند

فرد به صورت مداوم و ناموفق تلاش می کند این رفتارها ، تمایلات و خیالات جنسی را کنترل کرده یا کاهش دهد

فرد رفتارهای جنسی را بدون توجه به پتانسیل آسیب آن به خود یا به دیگران انجام می دهد

فراوانی یا شدت خیالات جنسی ، تمایلات یا رفتارها باعث پریشانی یا اختلالی قابل توجه می شود

همانطور که اشاره شد اختلال دون ژوانیسم با افسردگی و اضطراب رابطه دارد . برخی از افراد ممکن است برای فرار از احساس غم و اندوه خود به دنبال رفتارهای جنسی موقتی باشند . بنابراین ، میل جنسی می تواند مسائلی دیگری چون افسردگی ، اضطراب و استرس را بپوشاند .

 

خصوصیات رفتاری دون ژوان ها
دون ژوان ها از نظر ظاهری خوشتیپ هستند ، گاهی ممکن است افراد بد سلیقه هم در میان این افراد باشد اما  این موضوع مشکلی در به دست آوردن طعمه جدید برای او ایجاد نمی کند . او می داند که چگونه و با چه الفاظی به وسیله چرب زبانی و دلربایی شخص موردنظر خود را خام کند تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند . زیرا او خوب می داند قربانی خود را از بین چه زنانی انتخاب کند .

زنان مورد نظر وی دو دسته هستند : دسته اول زنانی هستند که از طبقات بالای اجتماعی هستند و به دلیل خصوصیاتی هم چون زیبایی ، ثروت و مقام مورد توجه همگان می باشند . دسته دوم زنانی هستند که در طبقات پایین اجتماعی قرار دارند ، فقر فرهنگی دارند ، هویت شکل یافته و منسجمی ندارند و می خواهند هویت نداشته شان را در مرد ایده آلشان پبدا کنند . ولی برای دون ژوان هیچ کدام از این دو دسته تفاوتی ندارد .

او هرکسی را با هر طبقه ای پیدا کند ، با کاریزمای مخصوص خود آن زن را به طرف خودش جذب می کند . چیزی که در بیشتر دون ژوان ها مشترک است ، شخصیت کاریزماتیک آن ها برای زنان است . جامعه شناسان نشانه هایی از جامعه ستیزی و ضد اجتماعی بودن را در این افراد مشاهده کرده اند . دون ژوانیسم گونه ای از اعتیاد جنسی است و نیاز به درمان دارد .

 

 

درمان دون ژوانیسم
درمان این افراد معمولاً شامل روان درمانی ، دارو درمانی یا گروه های خودیاری است . هدف اصلی این درمان ها ، کمک به افراد در مدیریت تمایلات و کاهش رفتارهای بیش از اندازه و در عین حال داشتن فعالیت های جنسی سالم است .

در روان درمانی افراد مبتلا به این اختلال ، از سه درمان شناختی - رفتاری ، درمان پذیرش و تعهد و روان تحلیلی استفاده می شود . درمان شناختی - رفتاری به افراد کمک می کند تا باورها و رفتارهای ناسالم و منفی خود را تشخیص داده و آن ها را با روش های مقابله ای سازگارانه تر جایگزین کنند .

درمان پذیرش و تعهد بر پذیرش افکار و تمایلات تمرکز کرده و همچنین بر انتخاب راهکارهایی که با ارزش های افراد مطابقت دارد تاکید می کند . روان تحلیلی نیز به این افراد کمک می کند نسبت به افکار و رفتارهای ناخودآگاه بینش پیدا کرده و تعارض ها را حل کنند . همچنین برای کسانی که مبتلا به اختلال دون ژوانیسم هستند داروهای ضد افسردگی ، نالتروکسن ( Naltrexone ) ، تثبیت کننده های خلق و ضد آندروژن ها ( Anti-androgens ) تجویز می شود .

از سوی دیگر ، مشکلات همراه با این اختلال از جمله اختلال ضخصیت خودشیفته ، اضطراب و افسردگی نیز نیاز به درمان دارند . معمولاً این افراد دچار سوء مصرف مواد نیز هستند و به همین دلیل برای این مشکل هم لازم است درمان دریافت کنند .

 

 نکته نهایی

اختلال دون ژوانیسم ، اختلالی است که برای اعتیاد جنسی در مردان به کار می رود و می تواند تاثیرات بسیار مخربی هم برای خود افراد بیمار و هم اطرافیان آن ها داشته باشد . با توجه به اینکه قسمتی از درمان ، شناخت علل یک بیماری است می توانید با خواندن مقاله زیر از علل اعتیاد جنسی آشنا شده و از ریشه های زیربنایی اختلال دون ژوانیسم آگاه شوید .

 



سوالات متداول

1- اختلال دون ژوانیسم چیست ؟
افراد مبتلا به این اختلال به اعتیاد جنسی دچار بوده و نمی تواند رابطه ای صمیمی با زنان برقرار کند . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

2- نشانه های دون ژوانیسم چیست ؟
رفتارها و فانتزی های جنسی مکرر و تلاش ناموفق برای کنترل آن ها از علائم این اختلال است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

3- چه درمان هایی برای اختلال دون ژوانیسم وجود دارد ؟
روان درمانی ، دارو درمانی و گروه های خودیاری معمول ترین درمان این اختلال است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

منبع : اختلال شخصیت دون ژوان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.