رابطه جنسی بعد از زایمان

اشتراک گذاری مطالب

یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی یکی از مهم ترین ابعاد رابطه زناشویی است که کیفیت آن نه تنها سلامت فرد و خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد بلکه سلامت جامعه را نیز تحت تاثیر می گذارد و زایمان با ایجاد تغییراتی در رابطه جنسی ممکن است تا مدتی باعث مشکلات در زندگی مشترک شود .

معمولاً زنان پس از زایمان طبیعی و سزارین ، دچار مشکلاتی در رابطه جنسی مانند رابطه جنسی دردناک ، نداشتن میل جنسی ، خشکی واژن و نرسیدن به ارگاسم می شوند که این مشکلات ممکن است تا مدت های طولانی پس از زایمان وجود داشته باشد .

همچنین ، مطالعات نشان می دهند تعداد رابطه جنسی بعد از زایمان کم می شود و مردان نیز ممکن است به علت نبودن سکس بعد از زایمان و مشکلات نوزاد ، دچار خستگی ، افسردگی و خواب زیاد شوند . در ادامه مقاله به رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی و سزارین ، بیشتر خواهیم پرداخت .



شروع رابطه جنسی بعد از زایمان

بعد از زایمان اکثر افراد معتقدند بین 4 تا 6 هفته زن به حالت عادی بر می گردد چون در این مدت دیواره واژن ، گردن رحم و التیام زخم ها و پارگی ها به تدریج کم می شود و دستگاه تناسلی زن به حالت عادی بر می گردد .
در زایمان طبیعی ،  بهبودی واژن و رحم حدود دو هفته طول بکشد اما ممکن است تا چهار ماه طول بکشد تا محل جوش خوردن زخم آن قدر حالت انعطاف داشته باشد که رابطه جنسی راحت و بدون مشکل صورت گیرد . به همین دلیل اغلب توصیه می شود  اولین رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی 4 تا 6 هفته بعد از زایمان شروع شود .

در دین اسلام توصیه شده است رابطه جنسی تا توقف کامل خونریزی و پایان دوره نفاس باشد و علت آن این است محل چسبندگی جفت ترمیم شود و جفت از دیواره کنده شود و تا این زخم ها بهبود نیافته اند باید رابطه جنسی صورت نگیرد که حداقل 3 هفته زمان نیاز دارد .

هم زن و هم مرد باید در مورد این موضوع آمادگی داشته باشند و درک کنند . در غیر این صورت ،  زن ممکن است احساس بی کفایتی و گناه کند و مرد نیز در پایان هفته ششم پس از زایمان ، احساس کند کنار گذاشته شده یا فراموش شده است . بعد از زایمان ، چون  مادر شیر می ‌دهد . فعالیت تخمدان ها متوقف می شود و این باعث کم شدن ترشحات واژن و خشکی آن می شود .

 

حتما بخوانید: نحوه صحیح رابطه جنسی

تفاوت رابطه جنسی در زایمان طبیعی و سزارین

شرایط زایمان طبیعی و سزارین با هم تفاوت دارد در مورد رابطه جنسی بعد از زایمان سزارین باید گفت شروع رابطه جنسی بعد از سزارین بستگی به نوع سزارین دارد . اگر سزارین همراه با چسبندگی زیاد یا بروز عفونت باشد ، ممکن است رابطه‌ جنسی همراه با درد باشد چون باعث درد در ناحیه لگن زن می شود .

از سوی دیگر ، اگر زایمان طبیعی باشد چون در محل زایمان ، ممکن است برش و بخیه زده شده باشد و این زخم در طول 3 هفته بهبود می یابد ، اگر مشکل خاصی به وجود نیاید همین 3 هفته کافی است ولی باید سکس آرام صورت گرفته و با استفاده از مواد روان کننده باشد چون در این مدت واژن خشک است و ممکن است به علت شیردهی و تغییرات هورمونی میل جنسی زن کم شده باشد .

لازم به ذکر است که برخلاف تصور عموم مردم که گمان می‌ کنند سزارین برای رابطه جنسی بهتر است ، باید گفت که پس از زایمان طبیعی ، رابطه جنسی در مقایسه با سزارین مطلوب تر است .

 

حتما بخوانید: افزایش میل جنسی در زنان

 

پیشگیری از بارداری در رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی پس از زایمان ، به یک روش قابل اعتماد برای پیشگیری از بارداری نیاز دارد . اگر کمتر از شش ماه پس از زایمان ، به فرزندتان شیر می دهید و قاعدگی را از سر گرفته اید ، ممکن است شیر دادن در حدود 98 درصد از بارداری محافظت کند .

تحقیقات نشان می دهد که اثر ضد بارداری در شیردهی متفاوت است و به همین دلیل لازم است در مورد بهترین روش پیشگیری از بارداری در رابطه جنسی پس از زایمان حتماً با پزشک خود مشورت کنید .

 

 

برای کاهش خطر عوارض بارداری و سایر مشکلات سلامتی ، برخی از تحقیقات ، نشان می دهد حداقل 18 تا 24 ماه بین زایمان تا بارداری بعدی منتظر بمانید . همچنین متخصصان توصیه می کنند قبل از زایمان ، به فکر تمایل به فرزندان بیشتر و فاصله سنی مناسب میان فرزندان خود باشید .

 

حتما بخوانید: اختلاف سنی مناسب میان فرزندان

 

کاهش میل جنسی در مادر بعد از زایمان

به علت تغییرات هورمونی ، بی خوابی های شبانه ، مشغولیت های فرزند جدید ، خستگی زیاد ، تغییراتی که شیردهی بر تحریک جنسی و و ارگاسم دارد ، استرس های زیاد و ... باعث کاهش میل جنسی زن بعد از زایمان می شود . اگر زن چنین احساساتی دارد ، بهتر است زن و مرد با کمک یکدیگر این مشکلات را حل کنند .

وقتی کودک خود را به دنیا می آورید ، مهم تر از سکس پس از زایمان طبیعی و سزارین ، صمیمیت میان شما و همسرتان است و اگر میل جنسی شما کاهش پیدا کرده یا می ترسید که رابطه جنسی به شما آسیب برساند ، در این مورد حتماً با همسرتان صحبت کنید و تا زمان آماده شدن برای رابطه جنسی ، صمیمیت را طوری دیگر حفظ کنید .

در زمان هایی که نوزادتان خواب است یا آرام است ، حتی اگر چند دقیقه باشد در کنار همسرتان وقت بگذرانید و به دنبال راه های دیگری برای ابراز محبت باشید . اگر بعد از گذشت چند ماه هنوز هم میل جنسی در شما پایین است ، نسبت به علائم و نشانه های افسردگی پس از زایمان مانند نوسانات خلقی ،از دست دادن اشتها و خستگی زیاد آگاه باشید .

اگر فکر می کنید که دچار افسردگی پس از زایمان شده اید با پزشک خود صحبت کنید یا به روانشناس مراجعه کنید تا روند بهبودی در شما سریع تر اتفاق بیفتد . به یاد داشته باشید مراقبت از خود به شما کمک می کند اشتیاق را در خودتان زنده نگه دارید .

 

 جمع بندی

در انتها ، به یاد داشته باشید بارداری منجر به تغییرات جسمی زیادی در بدن شما می شود به همین دلیل مهم است که قبل از برقراری رابطه جنسی مجدد ، 4 تا 6 هفته پس از زایمان منتظر بمانید . در طول دوره بهبودی پس از زایمان ، رحم کوچک شده ، هورمون ها به سطح قبل از بارداری بر می گردند و ماهیچه های بدن قدرت و ثبات سابق را به دست می آورند .

اگر پس از گذشت زمان بهبودی ، درد یا علائمی ادامه دار را تجربه کردید ، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید زیرا رابطه جنسی دردناک ممکن است نشانه سایر شرایطی باشد که با دوران نقاهت بعد از بارداری ارتباطی ندارد .

یکی دیگر از راه هایی که شما کمک می کند اشتیاق را به رابطه جنسی پس از زایمان برگردانده و بعد از بهبودی ، صمیمیت جنسی میان خود و همسرتان را افزایش دهید استفاده از پوزیشن های سکس متنوع است که در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با این پوزیشن ها آشنا شوید .

 

در ادامه بخوانید: پوزیشن های رابطه جنسی

 

منبع : مقایسه مشکلات جنسی طی 6 ماه اول بعد از زایمان طبیعی و سزارین در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی .



سوالات متداول

 

1- ✔️ رابطه جنسی بعد از گذشت چه مدتی از زایمان ، می تواند از سر گرفته شود ؟

✔️ معمولاً متخصصین توصیه می کنند که زوجین بعد از تولد فرزندشان ، 4 تا 6 هفته برای برقراری رابطه جنسی مجدد با یکدیگر صبر کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



2- ✔️ آیا شروع رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی و سزارین متفاوت است ؟

✔️ بله ، معمولاً رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی مطلوب تر است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



3- ✔️ آیا باید بعد از زایمان نیز در رابطه جنسی از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کرد ؟

✔️ اگرچه شیردهی مادر می تواند از بارداری پیشگیری کند اما این امر در 98 درصد موارد اثربخش است به همین دلیل توصیه می شود در رابطه جنسی پس از زایمان از روش های پیشگیری از بارداری استفاده شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : رابطه جنسی بعد از زایمان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.