از دست دادن کار

اشتراک گذاری مطالب

یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۰۳

از دست دادن کار

وجود شغل برای ادامه زندگی سالم ضروری است زیرا علاوه بر اینکه ما برای ادامه زندگی به پول نیاز داریم شغل نوعی هویت به فرد می دهد و به همین دلیل از دست دادن شغل برای بسیاری از ما یک اتفاق بسیار ناخوشایند و دشوار است . واکنش های عاطفی افراد نسبت به از دست دادن شغل معمولا یکسان است ، از دست دادن شغل برای فرد ممکن است به مفهوم از دست دادن هویتی باشد که با آن شناخته می شود و به این ترتیب اعتماد به نفس خود را از  دست بدهد و به علاوه فرد احساس می کند از جامعه طرد شده است . در ادامه این مقاله به موضوع از دست دادن شغل و واکنش به اخراج شدن از شغل می پردازیم . 



واکنش به اخراج شدن و از دست دادن شغل

شدت واکنش افراد در مقابل از دست دادن شغل خود متفاوت است و به عواملی مانند سن ، شخصیت ، خانواده و وضعیت خانوادگی آنها بستگی دارد . بعضی افراد واکنش های شدید و برخی واکنش های ملایم نشان می دهند . رایج ترین واکنش افراد هنگام از دست دادن شغل شوک جسمی و برخی نشانه های اصلی و شناخته شده آسیب های روحی است مانند بی ایمانی ، انکار ، خشم ، بهت زدگی ، منزوی شدن ، از دست دادن اعتماد به نفس و پیدا شدن نوعی احساس در فرد مبنی بر اینکه " چرا این اتفاق باید برای من بیفتد " ، است 
اخراج شدن از شغل مانند سایر از دست دادن های مهم زندگی است و بسیاری از هیجاناتی که ظاهر می شود مانند وضعیتی است که مصیبتی بر فرد وارد شده است و واکنش نسبت به از دست دادن شغل اشکال گوناگونی دارد : 

  1. نوعی حالت سرخوشی پیدا کردن و به زبان آوردن جملاتی مانند :" خیلی هم اتفاق مهمی نیست  " . 
  2. گریه کردن
  3. منزوی شدن
  4. فروپاشی کامل 
  5. تظاهر به اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده است و حتی ممکن است این واقعه را از اعضای خانواده اش پنهان کند تغییر خلق .

هنگام از دست دادن شغل در ابتدا فرد اخراج شدن را انکار می کند ، سپس دچار احساس خشم می شود ، این حالت تا جایی ادامه پیدا می کند که غالبا دچار احساس حقارت و افسردگی می شود . مدت زمانی که فرد در هر کدام از این مراحل باقی بماند متفاوت است و به موارد زیادی بستگی دارد ولی این احساسات موقتی و قابل پیش بینی هستند .

حتما بخوانید : فرسودگی شغلی

 

 

عوامل موثر در شدت واکنش به از دست دادن شغل در افراد

شدت و مدت واکنش های افراد به از دست دادن شغل به میزان زیادی با یکدیگر متفاوت است و به این عوامل بستگی دارد : 

  1. آیا فرد قبلا هم شغلش را از دست اده است ؟
  2. آیا فرد با بحران های دیگری نیز مواجه شده که هنوز آثار آن در زندگی وی بر جا مانده باشد ؟
  3. آیا فرد از حمایت همسر ، خانواده و دوستان برخوردار است ؟
  4. آیا فردی در زندگی او وجود دارد که بتواند با او صحبت کند ؟

هیچ تفاوتی بین زن و مرد در مورد نحوه بروز علائم رنجش و ناراحتی ناشی از اخراج شدن از کار وجود ندارد و همه افراد واکنش هایی مانند خشم ، نا امیدی ، بی لیاقتی ، احساس خلا و کاهش اعتماد به نفس را از خود نشان می دهند .

در ادامه بخوانید : انتخاب شغل مناسب

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ شدت واکنش افراد به از دست دادن شغلشان به چه مواردی بستگی دارد ؟

✔️ شدت واکنش افراد متفاوت است به عواملی مانند سن ، شخصیت و دیگر مواردی بستگی دارد که در مقاله بیان شده است .



2- ✔️ واکنش نسبت به از دست دادن شغل چگونه است ؟

✔️ این واکنش انواع گوناگونی دارد و به صورت منزوی شدن ، فروپاشی کامل و غیره خود را نشان می دهد که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به متن مقاله رجوع کنید .



3- ✔️ شدت و مدت واکنش های افراد در مورد از دست دادن کار به چه مواردی بستگی دارد ؟

✔️ این موضوع به موارد زیادی بستگی دارد ، از جمله : تجربه قبلی از دست دادن شغل ، دارا بودن حمایت همسر و خانواده و غیره که در مقاله به طور کامل بیان شده اند .

منبع : از دست دادن شغل

مدیریت استرس در محیط کار

وضعیت اقتصادی بد، تورم، تحریم‌های نفتی، به هم خوردن برنامه‌های آینده فردی، ناپایداری اقتصاد و بازار کار باعث ایجاد استرس دائمی در زندگی و کار می‌شوند. این استرس می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. اما به نتایجی منجر می‌شود که همه آن‌ها بد و منفی هستند.

استرس نه‌تنها باعث کاهش بازدهی و کارایی شما، کارمندان و کل سازمان می‌شود، بلکه تاثیرهای منفی جدی نیز بر سلامتی دارد. استرس به معنای واقعی کشنده است. ما در این مقاله به استرس و راه‌های مقابله با استرس شغلی می‌پردازیم.

تجربه شخصی من از استرس

من زیاد درگیر استرس نمی‌شوم. تنها در دوره سربازی که دچار استرس می‌شدم.

کار من در سربازی کاری اداری بود. تلفن‌ها مداوم زنگ می‌زد. کارهای جدید از زمین و آسمان می‌بارید. مسئولیت‌های جدید محول می‌شد. چیزهایی در دقیقه نود گفته می‌شد که باید اجرا می‌کردیم. باید هم‌زمان با کلی آدم مختلف با درجه‌های نظامی مختلف برهمکنش می‌کردیم و به خواسته‌هایشان می‌رسیدیم.

دلایل کاهش میل جنسی در مردان

درمان ناتوانی جنسی مردان

بخش 1-تغییر رژیم غذایی

1-آووکادو

ویتامین B6 موجود در آووکادو موجب بهبود ترشح هورمونهای جنسی در مردان و افزایش قوای جنسی در آنها میشود. فولیک اسید موجود در آووکادو موجب بهبود متابولیسم پروتئین ها میشود و بنابراین موجب افزایش انرژی و استقامت در مردان میشود.

2-بادام

فواید بادام برای سلامتی و تنظیم رژیم غذایی بسیار زیاد است. بادام همراه دیگر دانه ها مانند آجیل ها و گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که موجب تقویت مهمترین هورمون جنسی در مردان یعنی تستوسترون میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.