مشاوره روانشناسی طلاق

اشتراک گذاری مطالب

پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

مشاوره روانشناسی طلاق

مانند ازدواج ، طلاق یکی از سخت ترین دوره های انتقالی زندگی است که با وجود اینکه شایع است می تواند برای همه اعضای خانواده و حتی اطرافیان ، بسیار دردناک باشد . تقریباً نیمی از همه ازدواج ها پتانسیل ختم شدن به طلاق را دارند و یک سوم جدایی ها در پنج سال اول زندگی رخ می دهند یعنی زمانی که بسیاری از زوج ها شروع به بچه دار شدن کرده و نقش های جدیدی پیدا می کنند .

با توجه به اینکه طلاق می تواند مسائل عاطفی ، مالی و حقوقی بسیار زیادی به دنبال داشته باشد لازم است افراد برای روبرو شدن با این اتفاق و گذر کردن از آن آماده باشند که یکی از راه های آماده شدن برای این اتفاق ، مشاوره روانشناسی طلاق است که در ادامه با آن آشنا می شوید .



مشاوره روانشناسی طلاق چیست ؟

متاسفانه برخی از اوقات ، ازدواج ها به موفقیت طولانی مدت نمی رسند و مشاوره طلاق در این زمان بهترین گام است . در حالی که پایان ازدواج می تواند برای هر یک از طرفین تسکین دهنده باشد اما اغلب اوقات ، طلاق ، وضعیتی استرس زا است .

افراد در در این شرایط ، طیف وسیعی از احساسات را تجربه می کنند از جمله اندوه ، عصبانیت ، سردرگمی ، ترس ، شرم اضطراب و غیره . در این شرایط ، حتی اگر هر دو همسر خواستار طلاق باشند اگر زوجین دارای فرزند نیز باشند ، سطح استرس حتی می تواند بیشتر نیز بشود .

بنابراین ، مشاوره طلاق نوعی مشاوره است که اغلب برای کاهش استرس طلاق استفاده شده و می تواند به شما و همسرتان کمک کند که تصمیم بگیرید در ازدواج بمانید یا جدا شوید و همچنین اگر تصمیمتان بر طلاق است نحوه انتقال از زندگی زناشویی به زندگی مجردی را یاد بگیرید .

اگر به فکر جدایی هستید ، در اواسط این تصمیم هستید یا چالش های بعد از طلاق را تجربه می کنید می توانید از مشاوره روانشناسی طلاق بهره گرفته و به این ترتیب مراقبت بیشتری از خود و روح و روانتان داشته باشید . مشاوران فیلیا با فراهم کردن مشاوره تلفنی نیز در این زمینه به شما کمک می کنند تا چگونه با چالش های طلاق روبرو شده و کمترین آسیب را ببینید .

 

حتما بخوانید: دلایل طلاق

چرا لازم است از مشاوره طلاق بهره بگیریم ؟

در جلسات مشاوره طلاق ، این امکان برای شما و همسرتان فراهم می شود که فرصتی برای بررسی روابط ، اهداف و خواسته های آتی خود پیدا کنید . روانشناسان ، فضایی امن را برای شما فراهم می کنند تا الگوهای فردی و بین فردی خود را بررسی کرده و همچنین راه هایی پیدا کنید تا تا بتوانید در اقدامات و گفتگوهای خود صریح تر و موثرتر باشید .

اگر در مورد تصمیم گیری برای طلاق ، مردد باشید روانشناس به شما کمک می کند تا در این زمینه بهتر تصمیم بگیرید و همچنین اگر در انتها ، تصمیم شما بر جدایی باشد روانشناس به شما کمک می کند که چگونه سالم تر و با احساس بهتری به زندگی مجردی انتقال پیدا کنید . مشاوره طلاق از مزایای زیادی برخوردار است که از مزایای آن می توان به این موارد اشاره کرد :

  • یادگیری چگونگی حل تعارض به روشی سالم و موثر

  • آشنایی با مهارت های ارتباطی موثر و یادگیری آن ها

  • یادگیری نحوه پردازش و رسیدگی به مسائل حل نشده

  • فراهم کردن فضایی امن برای ابراز احساسات و تلاش در جهت رشد شخصی

  • درک بهتر نیازهای همسر خود و از همه مهم تر درک بهتر نیازها و خواسته های خود و بیان آن ها

 

حتما بخوانید: چطور با همسرم حرف بزنم

 

از مشاوره طلاق چه انتظاراتی می توانیم داشته باشیم ؟

برخی از افراد ممکن است فکر کنند که مشاور آن ها را به رابطه برمی گرداند و به همین دلیل احتمالاً از مشاوره طلاق می ترسند . همچنین ، ممکن است آن ها نگران قضاوت شدن از طرف درمانگر باشند اما چنین چیزی نیست . مشاوران طلاق آموزش می بینند که بدون تعصب گوش کنند و با افراد در هر شرایطی که باشند همدلی کنند .

همچنین روانشناسان به افراد کمک می کنند چگونه به اهدافی که در زندگی می خواهند برسند . اگر برای طلاق و جدایی به دنبال مشاوره هستید آن ها شما را مجبور به بازگشت به رابطه نمی کنند . در حقیقت ، مشاور طلاق می تواند به افراد در آمادگی ، تصمیم گیری و پیامدهای عاطفی جدایی به زوجین کمک کند . آن ها همچنین می توانند به افراد یاد بدهند که چگونه روابط موفق تری داشته و تعامل سالمی پس از طلاق با یکدیگر داشته باشند .

 

 

نشانه های نیاز به مشاوره طلاق چیست ؟

بسیاری از افراد می توانند به تنهایی و بدون کمک گرفتن از روانشناس از مرحله طلاق عبور کنند . این امر به ویژه در زمانی اتفاق می افتد که هر دو همسر جدایی را پذیرفته ، برای مثال به طلاق توافقی اقدام کرده باشند و همچنین تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشند . با این حال ، برای برخی از زوجین ، اوضاع می تواند چالش برانگیز و پر از تعارض شود که در این موارد ، مشاوره طلاق می تواند کمک بسیار بزرگی باشد .

همچنین زمانی که زوجین دارای فرزند باشند و در هنگام طلاق نتوانند برای فرزندپروری مشترک ، به توافق برسند این مسئله می تواند نشان دهنده نیاز آن ها به مشاوره طلاق باشد . برای افراد علائم دیگری نیز وجود دارند که نشان می دهد لازم است به روانشناس برای جدایی مراجعه کنند . اگر در حال عبور از مرحله طلاق هستید و خود را غمگین و اندوهگین می بینید مطمئناً نیاز دارید که برای عبور از این مرحله به روانشناس مراجعه کنید .

علائم دیگری که نشان دهنده نیاز به مشاوره طلاق است عبارت اند از : مشکلات خواب ، تمرکز ضعیف ، عدم علاقه به فعالیت ها ، کم اشتهایی ، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن ، حس غرق شدن در خود ، افکار خودکشی ، انزوا ، احساس بی ارزشی ، احساسات شدید یا محدود ، افسردگی ناتوان کننده و اضطراب بیش از حد .

 

حتما بخوانید: آثار طلاق

 

مشاوره تلفنی طلاق فیلیا چگونه به شما کمک می کند ؟

با توجه به اینکه فیلیا ، امکان مشاوره تلفنی را برای افراد فراهم کرده است ، کسانی که برای ماندن در ازدواج یا طلاق مردد هستند و یا درگیر روند طلاق هستند می توانند از خدمات مشاوره تلفنی فیلیا در هر مکان و زمانی استفاده کرده و به این ترتیب راهنمایی های موثری در این زمینه دریافت کنند .

همچنین از طریق مشاوره تلفنی ، افراد می توانند هویت خود را تا حد زیادی گمنام نگه داشته و به این ترتیب استرس و ترس آن ها از قضاوت شدن کاهش پیدا کند . از سوی دیگر ، مشاوره تلفنی می تواند برای افراد هزینه کمتری داشته و راهنمایی گرفتن را برای آن ها راحت تر کند .

 

 نتیجه گیری

هنگامی که نیاز به کمک دارید این تکلیف را نسبت به خودتان دارید که برای دریافت کمک و بهبود وضعیت روحی و جسمی خود اقدام کنید . میانجی گری و همکاری بخش هایی از فرایند جدایی هستند که به شما کمک می کنند بتوانید وارد زندگی جدید خود شوید . با مشاوره روانشناسی طلاق می توانید بدون نیاز به درگیری در دادگاه و بدون ناراحت کردن خود و فرزندانتان با جدایی روبرو شوید .

اگر در فرایند طلاق هستید و برای عبور از این شرایط نیاز به کمک دارید ، مشاوران فیلیا آماده کمک به شما برای گذر کردن سالم از این مرحله هستند و می توانید با آن ها در هر جایی که هستید صحبت کرده و از آن ها راهنمایی بگیرید .

همچنین ، با توجه به قوانین اخیر در مورد لایحه حمایت از خانواده ، دولت برای زوجینی که تصمیم به طلاق توافقی می گیرند ، جلسات مشاوره ای را در نظر گرفته که در واقع با اصول مشاوره طلاق مطابقت دارند . زوجین باید برای شرکت در این جلسات در سامانه تصمیم ثبت نام کرده و در این زمینه از روانشناسان مشاوره بگیرند . برای آشنایی با سامانه تصمیم و نحوه ثبت نام در آن می توانید بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: سامانه تصمیم

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ مشاوره روانشناسی طلاق چه مزایایی دارد ؟

✔️ این نوع مشاوره به افراد کمک می کند برای ماندن در ازدواج یا طلاق تصمیم گرفته و در صورت تصمیم به جدایی بتوانند از چالش های آن سالم تر عبور کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



2- ✔️ آیا مشاوره طلاق برای بازگشت زوجین به یکدیگر انجام می شود ؟

✔️ نه لزوماً ، اگر افراد تصمیم به جدایی داشته باشند مشاور طلاق آن ها را به بازگشت به یکدیگر مجبور نمی کند بلکه به آن ها کمک می کند که با شرایط جدید بهتر روبرو شوند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



3- ✔️ چه زمانی افراد لازم است به مشاور طلاق مراجعه کنند ؟

✔️ زمانی که افراد به دلیل فرایند جدایی به مشکلات خواب ، افزایش یا کاهش ناگهانی وزن ، اضطراب و افسردگی دچار شوند لازم است به مشاور طلاق مراجعه کنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : مشاوره روانشناسی طلاق

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.