درمان اختلالات دوران کودکی

اشتراک گذاری مطالب

شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

درمان اختلالات دوران کودکی

انتخاب روش درمان برای کودکان بخش مهمی از فرآیند درمان است و باید روش مناسبی انتخاب شود تا نتیجه خوبی از درمان به دست بیاید . برای کودکان و نوجوانان انواع رویکردهای مختلفی استفاده می شود مثل رویکر رفتاری ، شناختی رفتاری ، روان تحلیلی  و ... . برای درمان برخی اختلالات کودکان مثل درمان بیش فعالی ، نافرمانی مقابله ای و درمان اوتیسم علاوه بر روش درمان ، والدین نیز در درمان کودکان نقش مهمی دارند و باید آموزش ببینند تا بتوانند روش درست رفتار با کودک را بیاموزند به خصوص که کودکان خودشان متوجه مشکلاتشان نمی شوند بلکه زمانی متوجه مشکل می شوند که پدر و مادر به او اطلاع می دهند که نیاز به درمان دارد ، بنابراین والدین از ابتدا تا انتهای درمان نقش موثری در درمان کودکان دارند . در ادامه این مقاله به بیان روش های درمان اختلالات دوران کودکی می پردازیم .



رفتار درمانی برای اختلالات دوران کودکی

در رویکرد رفتاری تاکید می شود که فقط دو نوع رفتار نابهنجار وجود دارد : 

  • مشکلات رفتاری ناشی از اختلال در یادگیری 
  • مشکلات رفتاری که حاصل یادگیری رفتارهای نامناسب . 

 

رفتاردرمانی بر اساس این نظریه عمل می کند که همه رفتارها یاد گرفته می شوند و همه رفتارها می توانند تغییر کنند . در درمان با رویکرد رفتاری بر اصول یادگیری مانند سرمشق دهی ، بازی نقش ، تقویت ، شکل دهی ، پاداش ، تنبیه ، حساسیت زدایی و غرقه سازی برای از بین بردن رفتارهای نا مناسب تاکید می شود . رفتاردرمانی بر مشکلات موجود رفتاری تمرکز کرده و سعی می کند آنها را حل کند ، در مورد تاثیر گذاری این روش نیز تحقیقات زیادی روی اختلالات گوناگون انجام شده و تاثیر گذاری آن به اثبات رسیده است . 

 

حتما بخوانید: اختلال یادگیری در کودکان

 

 

درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلالات دوران کودکی

موضوع مورد تاکید در درمان شناختی رفتاری این است که کودکان و نوجوانان چگونه با چهارچوب بندی مجدد شناختی می توانند افکار و رفتارهای نامناسب خود را با افکار و رفتارهای مناسب جایگزین کنند . در این درمان هدف درمانگر آموزش راهبردهای مقابله موثر در موقعیت های مشکل آفرین و کمک به بازنگری و جایگزینی تحریفات شناختی کودک یا نوجوان با شناخت های دقیق تر و موثرتر است . 

 

بازی درمانی برای درمان اختلالات دوران کودکی

بازی درمانی حاصل نظریه روانپویشی است و درمانگر بازی را به عنوان وسیله ای برای ابراز افکار و عواطف کودک به کار می گیرد ، این روش از شهرت کم و بیش خوبی برخوردار است . هم چنین در برخی روش های درمانی از بازی نه به عنوان وسیله ای برای ابراز عواطف و افکار کودک بلکه برای کسب تجربه علمی که برای درمان کودک در نظر گرفته شده است استفاده کرده و کودک را به آن مشغول می کنند . ویژگی های رفتاری کودکان مثل قدرت رهبری ، پرخاشگری ، افسردگی و ... در طول بازی مشخص می شود و درمانگر روی حل مشکل کودک تمرکز می کند و خود کودک نیز راه حل کردن بسیاری از مشکلات را در طی بازی می آموزد .

 

حتما بخوانید: بازی برای کنترل خشم کودکان

دارودرمانی برای درمان اختلالات دوران کودکی

 

برخی درمان های دارویی نیز برای درمان اختلالات کودکی به کار می رود ، ریتالین و ریسپریدون داورهایی هستند که برای درمان بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرند ولی به طور کلی دارو درمانی تاثیر زیادی در درمان اختلالات کودکان ندارد و به علاوه استفاده از برخی داروهای برای کودکان ممکن است عاره های جانبی بسیار شدیدی داشته باشد . 

والدین نقش مهمی در زندگی کودکان دارند و تاثیر والدین یا دیگر اعضای خانواده در مشکلات و درمان مشکلات کودکان بسیار اهمیت دارد و برای درمان حتما باید والدین نقش داشته باشند زیرا این درمان ها فقط در کلینیک کافی نیستند و باید در زندگی کودک جاری شوند .

 

 

در ادامه بخوانید: رفتار والدین با کودکان بیش فعال

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ رفتار درمانی برای اختلالات دوران کودکی چیست ؟

✔️ رفتاردرمانی بر اساس این نظریه عمل می کند که همه رفتارها یاد گرفته می شوند و همه رفتارها می توانند تغییر کنند که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .



2- ✔️ درمان شناختی رفتاری برای درمان اختلالات دوران کودکی چیست ؟

✔️ درمان شناختی رفتاری در کودکان و نوجوانان بسیار کارساز است که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .



3- ✔️ بازی درمانی برای درمان اختلالات دوران کودکی چیست ؟

✔️ بازی درمانی حاصل نظریه روانپویشی است و درمانگر بازی را به عنوان وسیله ای برای ابراز افکار و عواطف کودک به کار می گیرد که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .

منبع : درمان اختلالات دوران کودکی

مدیریت استرس در محیط کار

وضعیت اقتصادی بد، تورم، تحریم‌های نفتی، به هم خوردن برنامه‌های آینده فردی، ناپایداری اقتصاد و بازار کار باعث ایجاد استرس دائمی در زندگی و کار می‌شوند. این استرس می‌تواند جنبه‌های گوناگونی داشته باشد. اما به نتایجی منجر می‌شود که همه آن‌ها بد و منفی هستند.

استرس نه‌تنها باعث کاهش بازدهی و کارایی شما، کارمندان و کل سازمان می‌شود، بلکه تاثیرهای منفی جدی نیز بر سلامتی دارد. استرس به معنای واقعی کشنده است. ما در این مقاله به استرس و راه‌های مقابله با استرس شغلی می‌پردازیم.

تجربه شخصی من از استرس

من زیاد درگیر استرس نمی‌شوم. تنها در دوره سربازی که دچار استرس می‌شدم.

کار من در سربازی کاری اداری بود. تلفن‌ها مداوم زنگ می‌زد. کارهای جدید از زمین و آسمان می‌بارید. مسئولیت‌های جدید محول می‌شد. چیزهایی در دقیقه نود گفته می‌شد که باید اجرا می‌کردیم. باید هم‌زمان با کلی آدم مختلف با درجه‌های نظامی مختلف برهمکنش می‌کردیم و به خواسته‌هایشان می‌رسیدیم.

دلایل کاهش میل جنسی در مردان

درمان ناتوانی جنسی مردان

بخش 1-تغییر رژیم غذایی

1-آووکادو

ویتامین B6 موجود در آووکادو موجب بهبود ترشح هورمونهای جنسی در مردان و افزایش قوای جنسی در آنها میشود. فولیک اسید موجود در آووکادو موجب بهبود متابولیسم پروتئین ها میشود و بنابراین موجب افزایش انرژی و استقامت در مردان میشود.

2-بادام

فواید بادام برای سلامتی و تنظیم رژیم غذایی بسیار زیاد است. بادام همراه دیگر دانه ها مانند آجیل ها و گردو منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است که موجب تقویت مهمترین هورمون جنسی در مردان یعنی تستوسترون میشود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.