کهن الگوی سایه

اشتراک گذاری مطالب

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۰۳

کهن الگوی سایه

کهن الگوها گرایش های ارثی هستند که در ناخودآگاه جمعی انسان وجود دارند و فرد را مستعد انجام رفتاری می کنند که اجداد او انجام می دادند . یونگ کهن الگوی سایه ، آنیما ، آنیموس ، پیر فرزانه ، خود ، پرسونا ، مادر و قهرمان را مطرح کرد . کهن الگوی سایه از آن به خود تاریک تر نیز تعبیر می شود ، بخش پست و حیوانی انسان را تشکیل می دهد . سایه در برگیرنده همه امیال غیراخلاقی و منع شده ای است که ما به ارث برده ایم . شاید سایه پیچیده ترین کهن الگوی بشر باشد که توسط انسان به ناهشیار واپس رانی شده است . در کل سایه آن دسته از ویژگی های وجود انسان است که بنا به دلایل شخصی و جمعی افراد دوست ندارند آن را بروز دهند .
در این مقاله به بررسی کهن الگوی سایه می پردازیم .

 

 

” سایه بیانگر ویژگی های است که افراد دوست ندارند به وجود آنها اعتراف کنند بلکه می کوشند آن ها را از خودشان و دیگران مخفی نگه دارند . “

 

سایه چیست ؟

یکی از انواع کهن الگو ها سایه است، سایه ، کهن الگوی تیرگی و سرکوبی ، بیانگر ویژگی های است که افراد دوست ندارند به وجود آنها اعتراف کنند ، بلکه می کوشند آن ها را از خودشان و دیگران مخفی نگه دارند . سایه گرایش هایی را که از لحاظ اخلاقی ناخوشایند هستند ، به علاوه تعدادی ویژگی سازنده و خلاق که با این حال افراد دوست ندارند . سایه گرایش هایی را که از لحاظ اخلاقی ناخوشایند هستند ، به علاوه تعدادی ویژگی سازنده و خلاق که با این حال افراد دوست ندارند با آن ها مواجه می شوند ، در بر دارد .
یونگ معتقد بود ، برای کامل بودن افراد باید به طور مداوم بکوشند از سایه خودشان باخبر شوند و این کاوش اولین آزمون شهامت آن ها است . نشان دادن جنبه تیره شخصیت به دیگران و دیدن زشتی و شرارت در آن ها که افراد از دیدن آن ها که افراد از دیدن آنها در خودشان خودداری می کنند راحت تر است . گرفتار شدن در تیرگی درون خویشتن به منزله " تحقق بخشیدن به سایه " متاسفانه اغلب افراد هرگز وجود سایه خودشان را تشخیص نمی دهند ، با وجود این امکان دارد تحت سلطه آن قرار گیرند و زندگی اسفباری را هدایت کنند و محصولات شکست و ناامیدی خودشان را برداشت نماید . یونگ در کتاب خاطرات رویاها ، تاملات رویایی را گزارش داده که هنگام جدایی او از فروید صورت گرفت . در این رویا ، سایه او ، حیوان وحشی قهوه ای رنگی ، قهرمان را که مردی به نام زیگفرید و نماینده مردم آلمان بود ، کشت . یونگ این رویا را به این معنی تعبیر کرد که دیگر به زیگفرید نیازی ندارد . بنابراین سایه او وظیفه نابود کردن قهرمان سابق او را انجام داد .  

در ادامه بخوانید: نظریه شخصیت یونگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ کهن الگو سایه چیست؟

✔️ سایه ، کهن الگوی تیرگی و سرکوبی ، بیانگر ویژگی های است که افراد در خود دوست ندارند که در متن مقاله شرح داده شده است.



2- ✔️ گرایش سایه چیست؟

✔️ سایه گرایش هایی را که از لحاظ اخلاقی ناخوشایند هستند که در متن مقاله این گرایش های کهن الگو سایه مطرح شده است.



3- ✔️ چرا باید با سایه موجه شویم؟

✔️ برای کامل بودن افراد باید به طور مداوم بکوشند از سایه خودشان باخبر شوند که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.

منبع : کهن الگوی سایه

اضافه کردن سایه (Drop Shadow) در فتوشاپ

مرحله 1: لایه متن یا تصویر را انتخاب کنید.

قبل از ایجاد یک drop shadow باید لایه مورد نظر را از پنل لایه ها انتخاب کند و با کلیک روی متن یا تصویر مورد نظر، آن را برجسته کنید. حالا دقیقاً مشخص است که سایه کجا باید اعمال شود.

در این مثال، سایه را به یک متن اضافه می کنیم اما مراحل آن مشابه با اضافه کردن سایه به لایه تصویر است.

مرحله 2: Layer Effects > Drop Shadow را انتخاب کنید.

منبع

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.