شخصیت دهی به آدمک در نقاشی

اشتراک گذاری مطالب

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

شخصیت دهی به آدمک در نقاشی

آزمون ترسیم آدمک یکی از آسان ترین ، عملی ترین و جهانی ترین آزمون های تصویری است . که توسط گودیناف طراحی شده است . بچه ها به نقاشی علاقه زیادی دارند و چیزی را که می کشند بازتاب دنیای درونی آن ها است . یکی از چیزهایی که بچه ها در نقاشی می کشند تصویر آدم است . کودک وقتی شکل آدم می کشد ، قبل از هر چیز شکل خود و یا درکی را که از بدن و تمایلاتش دارد ، بیان می کند . هم چنین یکی از چیزهایی که در تصویر آدمک اهمیت دارد شخصیت دهی به آدمک در نقاشی است .
در این مقاله به بررسی شخصیت دهی به آدمک در نقاشی می پردازیم .

 

 

” سن آدمک ترسیم شده معمولاً با سن نقاش مطابقت دارد . “

 

شخصیت دهی به آدمک در نقاشی

در تفسیر شخصیت دهی به آدمک در نقاشی به موارد زیر توجه می شود : 

  • سن آدمک
  • جنس آدمک
  • هویت آدمک

در ادامه مقاله به صورت کامل تری در مورد تحلیل شخصیت دهی به آدمک در نقاشی می پردازیم .

 

سن آدمک

از دید اغلب روانشناسان ، سن آدمک ترسیم شده معمولاً با سن نقاش مطابقت دارد . معمولاً شکل کلی طرح بدنی آدمک بیشتر به یک کودک شبیه است تا به یک بزرگسال ( سر نسبت به تنه بزرگ است ، خطوط چهره کودکانه است و جز  آن ) .
با این وجود این نکته یا پا بر جا می ماند که بسیاری از آزمودنی ها یا کودکان به خصوص کودکان بزرگتر به ترسیم برخی از جزئیات ( سبیل ، ریش ، چین و چروک صورت ) ، یا تزئینات و اضافات ( سیگار ، عصا ، لباس بزرگسالانه ) می پردازند و بدین ترتیب نشان می دهند که قصد ترسیم یک بزرگسال را دارند . گاهی نیز با نقاشی های مواجه می شویم که معرف یک نوزاد ( نشانه واپس روی ) یا یک شخص مسن ( نشانه وابستگی استثنایی به یک فرد مسن یا نشانه تشدید فاصله بین نسل ها یا شکاف بین نسل ها به علت باز خورد سرد و فاصله دار والدین ) هستند . امکان تعیین کردن سن آدمک ترسیم شده با افزایش سن کودک زیاد می شود و در حد 10 سالگی به 75 درصد می رسد . به طور کلی مشخص بودن سن آدمک را می توان نشانه ادراک زمان ، فهم دستور اعمال و در نتیجه حدی از بلوغ روانی محسوب کرد  .

حتما بخوانید: تفسیر صورت در نقاشی آدمک

 

” مشخص بودن هویت آدمک در کودکان با هوش تر بیشتر دیده می شود . “

 

جنس آدمک

متمایز کردن جنس آدمک در نقاشی کودکان کم سن بسیار مشکل است ، اما از 9 سالگی به بعد در نقاشی  75 درصد از کودکان می توان براساس صفات جنسی ثانوی ، نوع لباس ( کراوات ، یونیفورم ) و یا وجود برخی از اشیا افزوده شده ( کلاه ، سیگار و جز آن ) ، جنس آدمک را مشخص کرد بنابراین در صورتی که جنس آدمک از حد 9 سالگی نامشخص باشد ، می توان فرض کرد که مشکلی در کار است .

 

هویت آدمک

منظور از وجود هویت در ترسیم این است که آدمک دقیقاً معرف شخص معینی باشد ( مثل سر باز ، باغبان ، سرخپوست و جز آن ) . هویت آدمک فقط در سنین بالاتر مشخص می گردد ولی اگر در کودکان کم سن تر مشاهده شود ، نشانه خیالبافی گسترده آنان است . معمولاً گرایش به مشخص کردن هویت آدمک در کودکان با هوش تر ( براساس پیشرفت تحصیلی ) بیشتر دیده می شود . گاهی نیز آزمون هایی که در حد کلاس های راهنمایی هستند با ترسیم کاریکاتور به آدمک خود هویت می بخشد و بدین ترتیب ، در عین سر پوش گذاشتن بر مسائل خویشتن ، به نمایش آن ها نیز می پردازد . چنین نقاشی هایی به ندرت در دختران مشاهده می شوند چون توجه آن ها به تدریج به سوی عوامل زیبایی شناختی معطوف می گردد . به معنای هویت های گوناگون آدمک هایی که به  تصویر کشیده می شوند باید توجه کرد که معمولا نشان دهنده  "  آرمان من " در کودک اند . این معانی اغلب مشخص می شود : ترسم آدمک سیاه پوست توسط کودک سفید پوست نشانه احساس گناه است . ماهیگیر نشان دهنده خلقی ملایم است که در عین حال می توان برای  " به چنگ  آوردن "  آن چه که می خواهد صبر و زیرکی نشان دهد . راهزن یا سرباز به منزله تجلی پرخاشگری مستقیم تر و کم و بیش اجتماعی شده محسوب می شوند . دلقک اغلب نشان دهنده شادی کاذبی است که اضطراب پنهان را جبران می کند . درصد کلی ترسیم هایی که نشانه شخصی معین است بر حسب تغییر نمی کند ( 5  درصد در دختران  و 3/4 درصد در پسران ) . اما موضوع ها در پسران و دختران  متفاوتند .

 

در ادامه بخوانید: مراحل عاطفی در ترسیم آدمک

 

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ تفسیر سن آدمک در نقاشی چیست؟

✔️ از دید اغلب روانشناسان ، سن آدمک ترسیم شده معمولاً با سن نقاش مطابقت دارد که در متن مقاله توضیحات آن ارائه شده است.



2- ✔️ تفسیر جنس آدمک در نقاشی چیست؟

✔️ متمایز کردن جنس آدمک در نقاشی کودکان کم سن بسیار مشکل است اما از 9 سالگی به بعد در نقاشی 75 درصد از کودکان می توان تشخیص داد که در متن توضیح داده شده است.



3- ✔️ تفسیر هویت آدمک در تفسیر شخصیت نقاشی چیست؟

✔️ منظور از وجود هویت در ترسیم این است که آدمک دقیقاً معرف شخص معینی باشد که در متن مقاله منظور از هویت به طور کامل شرح داده شده است.

منبع : شخصیت دهی به آدمک در نقاشی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.