جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

استرس و مقابله های ساز گارانه

استرس تجربه شایع انسان است که از زمان غارنشینی تاکنون با او همراه بوده است . با این حال واژه استرس زمان کوتاهی است که وارد خزانه واژگان رایج مردم شده است . اگر چه توجه به استرس به نیمه قرن بیستم بر می گردد ، اما با توجه به یافته های پژوهشی فراوان طی نیم قرن گذشته ، مدیریت استرس به عنوان یک محور اساسی سلامت جسمی و روانی مورد توجه کارشناسان بهداشت جوامع بوده است . بسیار مهم است که افراد استرس و مقابله های سازگارانه با آن را یاد بگیرند .
در این مقاله به بررسی استرس و مقابله های ساز گارانه با آن می پردازیم .

 

تعریف استرس

استرس را می توان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییر بیوشیمیایی ، روانشناختی ، شناختی و رفتاری همراه می باشد ، تعریف کرد . این تغییرات در جهت تغییر واقعه ی پر استرس یا عوض کردن اثرات آن است . حوادثی مانند سر وصدا ، ازدحام ، یک ارتباط بین فردی بد ، قرار ملاقات برای یک مصاحبه شغلی و ... می توانند جزو حوادث استرس زا باشند . از آن جا که یک حادثه خاص می تواند برای یک نفر استرس زا و برای فرد دیگر بدون استرس محسوب شود ، بنابراین اکثر تعاریف استرس بر رابطه بین فرد و محیط تاکید کرده اند . استرس پیامد فرایند ارزیابی فرد است ، یعنی ارزیابی این که آیا منابع فردی برای پاسخگویی به توقعات محیط کافی است یا نه . به طور کلی تحقیقات نشان داده اند وقایعی که منفی ، غیر قابل کنترل و مبهم هستند و فرد را در خود غرق می کنند یا در ارتباط با مسایل اصلی زندگی او می باشند ، پر استرس تر از وقایعی هستند که مثبت ، قابل کنترل ، واضح ، قابل اداره هستند و یا در ارتباط با مسائل حاشیه ای زندگی می باشند . 

 

حتما بخوانید: مدل سه گانه استرس

 

 

مقابله با استرس

مقابله عبارت است از یک رشته تعاملات بین یک فرد دارای مجموعه ای از امکانات ، ارزش ها و تعهدات از یک سو و یک محیط با امکانات ، توقعات و محدودیت های خاص خود از سوی دیگر . پس مقابله عملی نیست که در یک زمان خاص از فرد سر می زند ، بلکه مجموعه ای از پاسخ های متقابل است که در طی زمان رخ داده و فرد و محیط از طریق آن ها روی هم تاثیر می گذراند . دومین جنبه مهم این تعریف ، وسعت آن است . این تعریف شامل عمل و عکس العمل های بسیار زیاد در برابر موقعیت های پراسترس می باشد . بدین ترتیب در این تعریف واکنش های هیجانی ( شامل خشم یا افسردگی ) و نیز اعمالی که به طور عمدی برای رویارویی با واقعه انجام می گیرند را می توان به عنوان بخشی از فرایند مقابله محسوب کرد . تلاش های مقابله ای نیز به نوبه خود ، تحت تاثیر میانجی هایی مانند امکاناتی که در دسترس فرد هستند ، قرار می گیرند . 

حتما بخوانید: استرس خوب یا مفید

 

راهبردهای مقابله با استرس

با توجه به آن چه که تاکنون درباره استرس گفته شد ، می توان راهبردهای مقابله با استرس را روی یک طیف گنجاند . یک سر این طیف توصیه های کوچک ساده ای است که هر انسانی می تواند برای مقابله موثر با استرس های کوچک زندگی از آن ها استفاده نماید . سر دیگر این طیف ، راهبردی اساسی و کلیدی است که شیوه زندگی را به طور اصولی تغییر می دهد و آن مقابله با افکار ناکارآمدی است که شیوه زندگی را به طور اصولی تغییر می دهد و آن مقابله با افکار ناکارآمدی است که جلوی مقابله های شناختی منطقی را گرفته و راه را برای مقابله های هیجانی ناکارآمد هموار می سازد . 
توصیه های کوچکی که رعایت آن ها نوعی مقابله ی سازگارانه با استرس است و توان عمومی مقابله را بالا می برد شامل موارد زیر است : 

  • آرام سازی 
  • مدیریت زمان 
  • آموزش رفتار قاطعانه 
  • حل مسئله 
  • آموزش مهارت های مقابله ای سازگارانه 
  • مقابله با افکار غیر منطقی 
  • تغذیه 
  • ورزش 

 

در ادامه بخوانید: راهکار مقابله با استرس متناسب با شخصیت



سوالات متداول

 

1- ✔️ تعریف استرس چیست؟

✔️ استرس را می توان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییر بیوشیمیایی ، روانشناختی ، شناختی و رفتاری همراه می باشد که در متن شرح داده شده است.



2- ✔️ مقابله با استرس چگونه است؟

✔️ مقابله با استرس مجموعه ای از پاسخ های متقابل است که در طی زمان رخ داده که در متن مقاله توضیح کامل آن شرح داده شده است.



3- ✔️ راهبردهای مقابله با استرس چیست ؟

✔️ می توان راهبردهای مقابله با استرس را روی یک طیف گنجاند و توصیه های کرد که در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.

منبع : استرس و مقابله های ساز گارانه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.