هفته پنجم بارداری

اشتراک گذاری مطالب

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۰۳

هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری خانم ها دقیقا باردار محسوب می شوند چون در این مدت پریود نشده اند و می توانند خبر خوب مادر شدن را بشنوند . در این هفته به علت افزایش هورمون پروژسترون خانم ها نشانه هایی مانند تورم سینه ها ، خستگی ، تهوع و خواب زیاد را نشان می دهند . هم چنین در این هفته جنین به سرعت رشد می کند در هفته پنج حاملگی قلب رویان شروع به تپیدن می کند در حال حاظر رویان از سه لایه تشکیل شده است که لایه خارجی ( اکتودرم ) ؛ مغز ، نخاع ، پوست و مو را تشکیل می دهد . لایه میانی (مزودرم ) ؛  قلب ، سیستم گردش خون ، استخوان، عضله ، کلیه و سیستم تناسلی را تشکیل می دهد و لایه داخلی (اندودرم ) روده‌ها ، کبد ، پانکراس و مثانه را تشکیل می دهند .
در این مقاله به بررسی هفته پنجم بارداری شامل ویژگی هفته پنجم بارداری ، وضعیت جنین در هفته پنجم حاملگی ، علائم بارداری در هفته پنجم یا وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری و تغذیه در هفته پنجم حاملگی می پردازیم .

 

 

” در هفته پنجم بارداری خونریزی اندک و لکه بینی به علت عادت ماهانه نیست . “

 

ویژگی هفته پنجم بارداری

در هفته پنجم بارداری خونریزی اندک و لکه بینی به علت عادت ماهانه نیست بلکه به علت لانه گزینی تخمک بارور شده بعد از عمل لقاح است . در این هفته حتما با تجویز پزشک ویتامین مصرف کنید . در این هفته رویان شبیه حرف c انگلیسی و دارای سر ، دم و یک بدن است .

سلول های بدن او در حال ساخت اندام های مهم مانند کبد ، کلیه و سیستم عصبی است . به تدریج با رشد این سیستم قسمت‌های نخاع ، مغز و ستون فقرات هم شکل می گیرد . در حال حاضر این توده سلولی پوست ، مو ، ناخن و غده‌های سینه هم دارد .

حتما بخوانید: لقاح چیست

 

 

وضعیت جنین در هفته پنجم حاملگی

وضعیت جنین در هفته پنجم حاملگی به این صورت است که رویان به قدری کوچک است که قابل مشاهده نیست . کیسه زرده در این هفته شکل می گیرد هم چنین به زودی قلب فعالیت خود را شروع می کند ، رویان در این هفته یه سر ، دم و بدن دارد . اندازه آن 2 میلی متر و 1 گرم وزن دارد .

در ماه دوم رشد به سرعت ادامه می یابد چشم ها ، گوش ها ، بینی ، چانه و گردن تشکیل می شوند جوانه های ریزی به دست ها ، پاها ، انگشتان ، دست و پا تبدیل می شوند . اندام های درونی متمایزتر هستند : روده ها رشد می کنند ، قلب حفره های مجزایی را تشکیل می دهد . و کبد و طحال تولید سلول های خون را بر عهده می گیرند تا دیگر به کیسه زرده نیازی نباشد . 

 

” زنان باردار باید در 8 هفته اول بارداری اسید فولیک مصرف کنند . “

 

علائم بارداری در هفته پنجم یا وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری

علائم بارداری در هفته پنجم یا وضعیت مادر در هفته پنجم بارداری این است که مادر باید منتظر علائم بارداری باشد اگر در هفته های گذشته علائم بارداری نداشته اید در این هفته علائم بارداری شروع می شود . از علائم بارداری در هفته پنجم می توان به حساسیت در سینه ها ، خستگی و احساس ضعف ، افزایش ضربان قلب ، گیجی ، سردرد ، ویار ( ویار یعنی هر ماده غذایی که خانم باردار می بیند وسوسه می شود آن را میل کند .

ویار به علت به هم خوردن تعادل بین انتقال دهنده های عصبی بدن مادر ، حالت روحی و روانی خاص مادر و هم چنین نیازهای تغذیه‌ای او به وجود می آید . مثلا امکان دارد هوس پنیر به علت کمبود سدیم در بدن یا هوس بستنی به علت نیاز بدن به کلسیم باشد ) تکرر ادرار ، نفخ ، حالت تهوع ، تغییر در خلق و خو اشاره کرد .

بیشتر بخوانید: دیابت بارداری

 

تغذیه در هفته پنجم حاملگی

مواد غذایی به رشد جنین کمک می کند و باید در این زمان مواد غذایی شامل آهن ، پروتئین ، کلسیم و ویتامین ها دریافت کرد . بهتر است خانم ها به جای نان سفید ، نان سبوس دار مصرف کنند و از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای و ماکارونی استفاده کنند . زنان باردار باید در 8 هفته اول بارداری اسید فولیک مصرف کنند .

در این دوران خانم ها باید از مصرف سیگار ، الکل و دیگر مواد مخدر دوری کنند کافئین کمتری مصرف کنند . در طول روز میوه و سبزیجات مصرف کنند  و آب زیاد بنوشند .

در ادامه بخوانید: اثرات سیگار کشیدن در بارداری



سوالات متداول

 

1- ✔️ در هفته پنجم بارداری وضعیت رویان به چه شکل است؟

✔️ در این هفته رویان شبیه به حرف c انگلیسی بوده و دارای سر، دم و یک بدن است و اندام هایی از بدنش در حال رشد است که در متن مقاله به طور کامل به آن ها اشاره شده است.



2- ✔️ علائم بارداری در هفته پنجم چیست؟

✔️ حساسیت در سینه ها، خستگی، احساس ضعف و دیگر مواردی که در متن مقاله بیان شده اند، از علائم هفته پنجم بارداری می باشند.



3- ✔️ تغذیه مادر در هفته پنجم بارداری باید چگونه باشد؟

✔️ در این هفته مادر باید آهن، کلسیم و ویتامین هایی را دریافت کند که توضیحات تکمیلی در این رابطه در متن مقاله عنوان شده است.

منبع : هفته پنجم بارداری

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.