علت بی خوابی های شبانه

اشتراک گذاری مطالب

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۰۳

علت بی خوابی های شبانه

خواب یکی از نیازهای اساسی بدن ماست که حتما باید تامین شود تا انرژی لازم برای فعالیت در بدن داشته باشیم . اگر تعادل خواب در بدن به هم بخورد مشکلات و بیماری های زیادی را برای بدنمان به وجود می آورد . یکی از رایج ترین انواع اختلالات خواب بی خوابی است . بی خوابی هر گونه ناتوانی در خوابیدن است و ممکن است به خواب نرفتن ، ناتوانی از تداوم خواب ، بیداری دوره ای یا خواب سبک باشد . در حال حاضر بی خوابی یکی از مشکلات شایع است و شما تنها کسی نیستید که این مشکل را دارید . در ادامه این مقاله علت بی خوابی های شبانه را که رایج هستند و اکثرا با آنها برخورد می کنیم را بیان می کنیم. 



خواب آلودگی

اگر مدت زیادی بیدار بمانیم و به اندازه کافی نخوابیم دچار خواب آلودگی می شویم . مدت زمانی که بیدار هستیم به ما نشان می دهد که چه زمانی باید بخوابیم زیرا بدن بین خواب و بیداری به شکلی کاملا منظم تغییر می کند . شما باید بتوانید چرخه 24 ساعته خواب و بیداری را کنترل کنید زمانی که این چرخه به هم می خورد بدن الگوی جدیدی به خود می گیرد که باعث می شود شب ها هشیار باشیم و روزها خواب آلود . هشیاری در شب به خواب رفتن را خیلی مشکل می کند . وقتی بدن سخت به خواب می رود به اندازه کافی در خواب REM نمی ماند و در نتیجه چرخه هشیاری با کار روزانه منطبق نمی شود و در نتیجه شما در طول روز خواب آلود هستید و شب ها نیز خوابتان نمی برد .

 

حتما بخوانید: انواع اختلالات خواب و بیداری

 

انجام دادن کارهای پرهیجان قبل از خواب

کارهای مشخصی مثل سخنرانی کردن یا ورزش کردن یا رقصیدن و ... هیجان و برانگیختگی زیادی به وجود می آورد . به همین دلیل است افرادی که اتفاق بسیار خوشایند یا بسیار ناخوشایندی مانند مرگ یک عزیز برایشان اتفاق می افتد ، می توانند بخوابند . 
دانشجویان شب قبل از امتحان نیز اغلب نمی توانند خوب بخوابند زیرا وقتی به اتفاقات آینده فکر می کنیم اغلب هیجان زیادی را تجربه می کنیم . 

 

بی نظمی زمان خوابیدن

نداشتن الگوی خواب منظم یکی از علت های بی خوابی های شبانه است . افرادی که در ساعت معینی نمی خوابند اغلب بی خوابی می کشند . دلیلش آن است که انسان در نظم شکوفا می شود ؛ بدن شما تلاش می کند که خود را با درخواست ها و انتظارات ما هماهنگ کند . اگر زمان زیادی بیدار بمانید بدن شما خود را با این حالت هماهنگ می کند ، پس اگر یک شب زود به رختخواب بروید متوجه می شوید که بدن شما اصلا آماده خوابیدن نیست و در نتیجه تا زمانی که بدنتان از فعالیت نیفتد خواب به سراغتان نمی آید . بدن به ساعت های درونی پاسخ می دهد بنابراین باید الگوی خاصی برای خواب و بیداری داشته باشید و برای این کار باید برای بخش های مختلف زندگی برنامه ریزی کنید .  

 

حتما بخوانید: پیشگیری از مشکلات خواب

چرت زدن

یکی از شایع ترین دلایل بی خوابی های شبانه چرت زدن روزانه است . از آنجایی که توانایی به خواب رفتن تا حد زیادی به مدت زمان بیداری بستگی دارد ، چرت زدن طولانی عصرانه ممکن است باعث به هم خوردن نظم خواب شود . کسانی که بعداز ظهر ها می خوابند دچار بی خوابی می شوند . بهترین راه درمان این مشکل قطع چرت زدن در طول روز است . این کار تا حدودی مشکل است زیرا کسانی که به این چرت زدن ها عادت کرده اند به طور غیر ارادی در حال خواندن کتاب ، تماشای تلوزیون و ... به خواب می روند . 
الگوی چرت زدن این است : زود به خواب رفتن و بلافاصله بیدار شدن ، این چرت ها همه را دچار بی خوابی نمی کند زیرا بدن می تواند یاد بگیرد که در چرخه خواب / بیداری روزانه با این چرت ها کنار بیاید . 

 

منابع :

بررسی شیوع اختلال خواب و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران ؛ فاطمه موسوی ، بنفشه گلستان ، اسفندیار متینی ، روزبه طباطبایی 
انگیزش و هیجان ؛ ترجمه حسن شمس اسفند آباد ، غلامرضا محمودی ، سوزان امامی پور

 

در ادامه بخوانید: انواع اختلالات خواب مرتبط با تنفس

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ خواب آلودگی چیست ؟

✔️ اگر مدت زیادی بیدار بمانیم و به اندازه کافی نخوابیم دچار خواب آلودگی می شویم که در متن مقاله توضیح آن ارائه شده است .



2- ✔️ بی نظمی زمان خوابیدن چیست ؟

✔️ نداشتن الگوی خواب منظم یکی از علت های بی خوابی های شبانه است . افرادی که در ساعت معینی نمی خوابند اغلب بی خوابی می کشند که در متن مقاله توضیح این بی نظمی ارائه شده است .



3- ✔️ چرت زدن و ارتباط آن با بی خوابی چیست ؟

✔️ یکی از شایع ترین دلایل بی خوابی های شبانه چرت زدن روزانه است که در متن مقاله علت آن ارائه شده است .

منبع : علت بی خوابی های شبانه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.