چگونه مدیر موفقی باشیم

اشتراک گذاری مطالب

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

چگونه مدیر موفقی باشیم

موفقیت در مدیریت تا حدودی یک هدف ذهنی است . ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که مدیر موفق کیست ؟ رفتار ، ارزش ها ، ویژگی ها و مهارت های او چیست ؟ موفقیت چگونه اندازه گیری می شود ؟ وقتی بیشتر ما برای اولین بار مدیر می شویم به مدیرانی که برای آن ها کار کرده ایم نگاه کرده و سعی می کنیم کارهایی را انجام دهیم که آن ها انجام داده اند .

ممکن است سعی کنیم کارهایی را که مدیرانمان انجام می داده اند و دوست نداشته ایم را تکرار نکنیم . با این حال ، گاهی اوقات آنقدر فشارها زیاد است که به سراغ آن رفتارها رفته ، بیشتر دستور می دهیم و به جای تمرکز بر روی تیم یا فرد بر روی انجام تکلیف تمرکز می کنیم و این امر باعث کاهش موفقیت ما در مدیریت تیم می شود . در ادامه با تعریف مدیر موفق و مهارت های موفقیت در مدیریت بیشتر آشنا می شوید .



مدیر موفق چه کسی است ؟

فرد مدیر شخصی است که مسئولیت مدیریت شرکت را به عهده دارد که این امر مستلزم یادگیری مهارت های جدید مدیریت پروژه و مسئولیت های مختلف مدیریت پروژه است . مارک گربان (Mark Graban ) مطرح می کند : " مدیران بد دستور می دهند . آن ها راهنما نیستند و به کارمندان بدون هیچ توضیحی می گویند چه کاری انجام دهند " . " یک مدیر بد ، شما را مجبور می کند که کار کنید ، در حالی که یک مدیر موفق به شما اجازه می دهد که کار کنید " .

مدیر موفق رضایت را در این زمینه می یابد که به دیگران کمک کند بهره وری بالاتری داشته باشند نه اینکه سعی کنند خودشان بیشترین بهره وری را داشته باشند و مدیران بزرگ از ارعاب به عنوان ابزاری برای انجام کارها استفاده نمی کنند . در عوض ، آن ها الهام بخش و انگیزه بخش تیم خود برای رسیدن به اهداف هستند که در ادامه با مهارت های لازم برای مدیریت موفق با جزئیات بیشتری پرداخته شده است .

 

حتما بخوانید: فرد موفق و ویژگی های شخصیتی وی

 

 

چگونه مدیر موفقی باشیم

برای مدیر موفق بودن ، لازم است میان تعهدات کاری شخص ، انتظارات کارمندان و انتظارات مدیر ارشد تعادل به وجود بیاید . مدیران لزوماً رهبر متولد نمی شوند اما رهبران خوب ، اغلب مدیرانی بزرگی پرورش دهند . در ادامه به پاسخ این سوال پرداخته شده که چگونه مدیر موفقی باشیم .

 

 مهارت گوش کردن را در خود تقویت کنید

مهارت گوش کردن ممکن است کلیشه ای یا مفهومی مبهم به نظر برسد اما به نقل از اندی استنلی ( Andy Stanley ) ، " رهبرانی که گوش نمی دهند سرانجام توسط افرادی محاصره می شوند که حرفی برای گفتن ندارند . " به عنوان یک مدیر ، شما باید بین دادن دستورالعمل دادن و گوش گردن به بازخوردهای کارمندان تعادل برقرار کنید .

قرار داشتن در مقام مدیریت به این معنا نیست که تصمیم گیرنده فقط باید شما باشید و تنها دیدگاه شما مهم است . هر کارمندی می تواند دیدگاه متفاوتی نسبت به شما داشته باشد و این امر به پیشرفت شما کمک می کند . بنابراین برای اینکه شانس پیشرفت را از دست ندهید سعی کنید به کارمندان خود خوب گوش کنید .

 

 مسئولیت پذیر باشید

وقتی یک پروژه شکست می خورد یا به موقع انجام نمی شود بسیاری از مدیران سعی می کنند از بار مسئولیت آن ، خود را رها کنند . در صورتی که برای مدیر موفق بودن لازم است افراد در زمان شکست به جای سرزنش کارمندان ، مسئولیت خود را پذیرفته و برای تغییر مشتاق باشد . این امر باعث می شود کارمندان نیز به او احترام بگذارند و در آینده در کنار مدیر خود بمانند .

 

 جذاب باشید

مدیر بودن به معنای کار تحت فشار ، تلاش برای تعادل بین اهداف شخصی ، شرکت و تیم است . همیشه این امکان وجود دارد که در موقعیت های استرس زایی قرار بگیرید که مسئولیت های تیم بر روی دوش شما باشد و لازم است پروژه ای را در زمان مقرر تحویل دهید . راز جذاب شدن یکی دیگر از مهارت های عالی بین فردی بوده و به مدیران کمک می کند انجام کارها را با کمک کارمندان پیش برده و در این شرایط استرس زا از اعضای تیم حمایت کنند که یکی از نکات مهم در داشتن این ویژگی ، احترام گذاشتن به کارمند است .

 

 اصول موفقیت در مدیریت را مطالعه کنید

لازم نیست برای رسیدن به موفقیت در مدیریت ، صدها کتاب انگیزشی در مورد موفقیت بخوانید اما لازم است در مورد کسانی که در این راه موفق شده اند شناخت داشته باشید . این کار به شما کمک می کند بدانید در موقعیت های مختلفی که در سازمان اتفاق می افتد چگونه رفتار کنید و با بحران ها چگونه روبرو شوید .

 

حتما بخوانید: مهارت تصمیم گیری

 

چگونه رهبری تیم را با موفقیت انجام دهیم ؟

برای اینکه بدانید چگونه مدیر موفقی باشیم لازم است از مهارت های لازم برای موفقیت در مدیریت تیم و چگونگی تقسیم وظایف آگاه باشید که در ادامه به این امر پرداخته شده است که چگونه مدیریت تیم را با موفقیت انجام دهیم .

 

 تقسیم کار داشته باشید

سه نوع مدیر وجود دارد : آن هایی که تلاش می کنند همه کارها را انجام دهند ، کسانی که هیچ کاری نمی کنند و کسانی که مسئولیت ها را تقسیم می کنند . مورد آخر همیشه برای موفقیت در مدیریت ضروری بوده و به افراد کمک می کند پروژه ها را به موقع و موثر به انجام برسانند . مدیریت عالی به این معناست که استعدادهای افراد شناخته شده و از توانایی های آن ها استفاده شود .

 

 

 در خط مقدم حل مسئله باشید

مدیر موفق بودن به برخورداری از مهارت حل مسئله و فراهم کردن راهنمایی در اوقات بحرانی نیاز دارد . در بن بست ها ، بسیاری از مدیران این تمایل را دارند که مسئولیت را بر دوش کارمندان بگذارند به خصوص اگر کارها همانطور که برنامه ریزی شده بود پیش نرفته باشد . این در حالی است که برای موفقیت در مدیریت ، لازم است مدیر در خط مقدم حل مسئله باشد حتی اگر اوضاع بسیار سخت پیش برود .

 

حتما بخوانید: مراحل حل مسئله

 

 دستاورد ها را به رسمیت بشناسید

برای ایجاد انسجام در تیم و موفق شدن در مدیریت ، شناخت استعدادها و صحبت کردن در مورد دستاوردها و به رسمیت شناختن آن ها بسیار ضروری است . اگر فردی برجسته در تیم شما وجود دارد حتما به استعدادها و توانایی های او اشاره کنید . در این صورت نه تنها آن فرد را تشویق کرده اید بلکه به دیگران هم انگیزه پیشرفت منتقل می کنید .

 

 برای جلسات فردی ، وقت بگذارید

چگونگی برخورد کارمندان با شما انعکاسی از چگونگی برخورد شما با آن ها است . به همین دلیل لازم است سعی کنید برای ملاقات های حضوری با کارمندان خود وقت گذاشته و با آن ها صحبت کنید . می توانید جلساتی هفتگی با تیم خود داشته باشید یا ملاقات های یک به یک با کارمندان ترتیب دهید . در این صورت ، در مورد همکارانتان و ارتباط آن ها با یکدیگر اطلاعات بیشتری خواهید داشت  و دستیابی به موفقیت در مدیریت برای شما امکان پذیرتر می شود .

 

 جمع بندی

در نهایت همه مهارت هایی که تا به اینجا برای موفق شدن در مدیریت مطرح شد ، در یک اصل نسبتا ساده خلاصه می شود : خودتان را خوب بشناسید و از اینکه بخواهید زیر بار مسئولیت های شدید قرار بگیرید اجتناب کنید . با قرار گرفتن در موقعیت مدیریت ، درهای زیادی برای شما باز می شود و مهم است که برای رسیدن به موفقیت در این مسیر و مدیریت موفق تیم ، مسئولیت پذیر باشید .

علاوه بر اینکه مهارت های مدیر موفق می تواند رضایت شغلی کارمندان را افزایش دهد ، راهکارهای اختصاصی دیگری نیز وجود دارد که مدیران می توانند با استفاده از آن ها رضایت کارمندان خود را بالا ببرند که اگر می خواهید در این مورد اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: افزایش رضایت شغلی کارمندان



سوالات متداول

 

1- ✔️ مدیر موفق چه ویژگی هایی دارد ؟

✔️ فردی در مدیریت موفق است که به جای دستور دادن ، راهنما بوده و به جای ارعاب کارمندان ، انگیزه بخش آن ها باشد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



2- ✔️ برای موفقیت در مدیریت چه مهارت هایی لازم است ؟

✔️ مهارت گوش کردن و حل مسئله برخی از مهارت های لازم برای رسیدن به موفقیت در مدیریت است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



3- ✔️ چه راهکارهایی برای رهبری مناسب تیم وجود دارد ؟

✔️ برای رسیدن به این هدف لازم است استعدادها و توانایی های کارمندان شناخته شده و از دستاوردهایشان تقدیر شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : چگونه مدیر موفقی باشیم

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.