درمان اعتیاد به کار

اشتراک گذاری مطالب

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

درمان اعتیاد به کار

تعادل میان کار و زندگی چیزی است که همه ما آن را آرزو داریم اما به ندرت به آن دست پیدا می کنیم . این مسئله به خصوص برای کسانی اتفاق می افتد که به شدت کار می کنند و به آن ها معتاد به کار گفته می شود . اعتیاد به کار اولین بار برای توصیف نیاز غیر قابل کنترل به کار مداوم مورد استفاده قرار گرفت .

اعتیاد به کار می تواند پیامدهای منفی متعددی از جمله فرسودگی شغلی و مشکلات در روابط را برای افراد داشته باشد که به همین دلیل درمان اعتیاد به کار از اهمیت به سزایی بر خوردار است . در ادامه با تعادل میان کار و زندگی و راه های درمان اعتیاد به کار بیشتر آشنا می شوید اما قبل از آن لازم است با نشانه های اعتیاد به کار آشنا شوید .



اعتیاد به کار چیست

فرد معتاد به کار کسی است که به کار کردن اعتیاد دارد و نیازی غیر قابل کنترل دارد که به طور مداوم کار کند . مطالعات نشان می دهد که در یک جمعیت ، 30 درصد از افراد از اعتیاد به کار رنج می برند و بنابراین اعتیاد شغلی یک مشکل است .

اگر به این مسئله فکر می کنید که چگونه می توانید زمان بیشتری را برای کار کردن آزاد کنید و بیشتر از آنچه باید ، برای کار کردن وقت می گذارید به احتمال زیاد به اعتیاد به کار دچار هستید . همچنین اگر سعی می کنید از کار برای غلبه بر احساس گناه ، افسردگی و اضطراب استفاده کرده و نمی توانید کمتر کار کنید ممکن است معتاد به کار باشید .

ممکن است شما فردی باشید که به دلیل اعتیاد به کار به خودتان افتخار کنید اما در نهایت این مسئله یک بیماری محسوب می شود . هر چیزی که باعث ناراحتی افراد شود یک بیماری بوده و ممکن است شما از این مسئله رنج ببرید بدون اینکه خودتان از آن آگاه باشید .

از سوی دیگر ، اگر به خاطر کار کردن از سرگرمی های مورد علاقه خود گذشته و کار برای شما بالاترین اولویت را دارد و همچنین آنقدر کار می کنید که بر سلامتی شما تاثیر گذاشته است به احتمال زیاد به اعتیاد به کار دچار هستید .

 

بیشتر بخوانید: صفر تا صد اعتیاد به کار

 

درمان اعتیاد به کار

بر کسی پوشیده نیست که امروزه مشغولیت دیوانه وار ، راهی برای زندگی است زیرا مدیران انتظار زیادی از کارمندان دارند و از آن ها می خواهند که تعهد بالایی داشته باشند اما در این میان برخورداری از تعادل بسیار اهمیت دارد که در ادامه می توانید با راه های درمان اعتیاد به کار و راه حل برای فرد معتاد به شغل آشنا شوید .

 

 نتایج اعتیاد به کار را شناسایی کنید

پیامدهای پنهان اعتیاد به کار خود را بشناسید زیرا افراد کاری را انجام نمی دهند که برایشان سود نداشته باشد . آیا تا دیروقت ماندن در محل کار ، راهی برای جلوگیری از مشکلات زناشویی شماست ؟ آیا به این دلیل بیش از اندازه کار می کنید چون از نظر روانشناختی عمیقاً نیاز به ارزش و اعتبار دارید ؟

 

 به صورت سیاه و سفید فکر نکنید

یکی از راه حل ها برای فرد معتاد به شغل این است که بدانید اگر فهرست کارهایی که می خواهید انجام دهید را انجام نداده اید به این معنی نیست که یک فرد شکست خورده اید . اگر برای شرکت در چند کنفرانس در آخر هفته تمایل نداشته باشید و بخواهید با خانواده وقت بگذرانید تنبل نیستید . به زمان هایی که این فکرها به ذهنتان می رسد توجه کنید .

نسبت به خودتان مهربان باشید و بدانید هیچ کس کامل و بی نقص نیست . کلمات " من باید " را از واژگان خود حذف کنید و حرف هایی به خودتان بزنید که به نزدیک ترین دوستتان برای آرام شدنش می گویید .

 

حتما بخوانید: خطاهای شناختی

 

 با هزینه های اعتیاد به کار روبرو شوید

در مورد هزینه هایی که اعتیاد به کار برایتان دارد نسبت به خودتان صادق باشید و با دوستان و خانواده خود در مورد تاثیر اعتیاد به کار بر آن ها صحبت کنید و از آن ها بپرسید دوست دارند چه تغییراتی را در شما ببینند . احتمالاً خواهید فهمید که آن ها به جای اینکه از شما انتقاد کنند به شما می گویند چقدر دلشان برایتان تنگ شده است و چقدر دیدن شما برایشان مهم است .

 

 در مورد مرزها آگاه باشید

یکی دیگر از راه حل ها برای فرد معتاد به شغل این است که محدودیت های مشخصی در برنامه های خود داشته باشید به خصوص اگر از خانه کار می کنید جایی که ساعت تمام شدن کار کاملاً واضح نیست . مهارت نه گفتن را تمرین کنید و به جای اینکه برای رها شدن از استرس یا نیاز به تایید ، کار کنید سعی کنید در مورد مسئولیت ها مذاکره کرده و انتظارات خود را به صورت روشن بیان کنید .

 

 

 استرس خود را کنترل کنید

در حال حاضر ، کار کردن یک مکانیزم دفاعی است که به شما کمک می کند تا از احساسات منفی خود جلوگیری کنید اما خوشبختانه شما می توانید به جای کار کردن برای درک نکردن احساسات خود ، روش های مدیریت استرس و احساسات منفی را یاد بگیرید . برای این کار به طور دوره ای احساسات خود را تشخیص داده و بر روی خودتان نظارت داشته باشید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید .

 

حتما بخوانید: استرس و روش های مقابله با آن

 

برای درمان اعتیاد به کار ، میان کار و زندگی تعادل ایجاد کنید

تعادل کار و زندگی  ، حالت ایده آل برای داشتن درآمد کافی ، دستیابی به موفقیت و خودشکوفایی از طریق کار در عین حفظ سطح رضایت برابر از طریق فعالیت های اجتماعی و تفریحات غیر کاری است . اعتیاد به کار و برعکس آن ، بیکاری هر دو می توانند بر تعادل میان کار و زندگی تاثیر بگذارند .

یکی از مؤثرترین راه ها برای رسیدن به تعادل مناسب کار و زندگی ، یافتن سطح مطلوب خود در محل کار و حل و فصل آن است . شغلی را پیدا کنید که واقعاً از آن لذت ببرید و بتوانید به خوبی در آن کار کنید و اهداف زندگی خود را بر این اساس تنظیم کنید .

از سوی دیگر ، خود را فدای سازمان نکنید و فقط در ساعاتی کار کنید که در ازای آن به شما حقوق داده می شود . علاوه بر این ، در روزهای تعطیل کارهای مورد علاقه خود را انجام دهید و وقتی بیمار می شوید مرخصی بگیرید . این ها ، مزایایی هستند که به کارمندان داده شده تا کیفیت زندگی آن ها افزایش پیدا کند و دچار فرسودگی شغلی نشوند .

 

 جمع بندی

در نهایت اگر دچار اعتیاد شغلی هستید این مسئله را در نظر بگیرید که شما آرامش خاطر ، روابط و سلامتی خود را فدای کار کردن می کنید . اعتیاد شغلی تا حد زیادی مشابه سایر اعتیادها است و نمی تواند قابل تحسین باشد .

بنابراین ، برای داشتن یک سبک زندگی شادتر و سالم تر تلاش کرده و سعی کنید تعادل میان کار و زندگی را برای خود ایجاد کنید . در این صورت می توانید در همه ابعاد زندگی به موفقیت و رضایت برسید .

همچنین وقتی راه های درمان اعتیاد به کار را انجام می دهید به یاد داشته باشید که تغییرات به آرامی اتفاق می افتند و همانطور که اعتیاد به کار نیز به آرامی ایجاد می شود حل این مسئله نیز زمان بر و نیازمند به تلاش و پشتکار شما است . بنابراین صبور بوده و به درمان اعتیاد به کار متعهد بمانید .

همانطور که قبلاً نیز مطرح شد یکی از پیامدهای اعتیاد شغلی ، فرسودگی شغلی است که می تواند به نوبه خود نتایجی به شدت منفی برای افراد داشته باشد که اگر می خواهید با درمان فرسودگی شغلی آشنا شوید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: درمان فرسودگی شغلی

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ نشانه های اعتیاد به کار چیست ؟

✔️ اگر فرد به دنیال آزاد کردن وقت خود برای کار کردن بیشتر باشد و این کار کردن تاثیراتی منفی بر روی ابعاد دیگر زندگی اش بگذارد می توان گفته نشانه های اعتیاد به کار را دارد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



2- ✔️ چه راهکارهایی برای درمان اعتیاد به کار وجود دارد ؟

✔️ برای کنار گذاشتن این مسئله ، لازم است افراد سود و هزینه های اعتیاد به کار را شناسایی کرده و روش های موثر مدیریت استرس را یاد بگیرند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .



3- ✔️ چگونه می توان میان کار و زندگی تعادل ایجاد کرد ؟

✔️ لازم است افراد فقط در ساعاتی کار کنند که برای آن حقوق می گیرند و نیازهای خود را فدای سازمان نکنند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : درمان اعتیاد به کار

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.