افراد خجالتی و کم رو

اشتراک گذاری مطالب

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

افراد خجالتی و کم رو

کمرویی و خجالتی بودن ، احساس ترس یا ناراحتی است که توسط افراد دیگر و به ویژه در شرایط جدید یا در بین غریبه ها در فرد ایجاد می شود که این امر ، احساس ناخوشایندی از خودآگاهی و نتیجه ترس از آنچه دیگران در مورد فرد فکر می کنند است و می تواند از صحبت کردن و عملکرد افراد جلوگیری کرده و باعث مشکلات در روابط شود .

برخی افراد از تجربیات جدید و افراد جدید استقبال می کنند و مشتاقانه منتظر هر فرصتی برای معاشرت هستند . آن ها اغلب اولین کسانی هستند که خود را معرفی می کنند و به راحتی خود را وارد گفتگوها می کنند در مقابل برخی افراد برای برقراری ارتباط نیاز به زمان دارند و ممکن است به همین دلیل ، توسط دیگران غیر صمیمی توصیف شوند .

افراد خجالتی و کم رو معمولاً نمی توانند به راحتی و خیلی زود با دیگران صمیمی شوند و داشتن تجربیات جدید برای آن ها دشوار است . اگر می خواهید بدانید که آیا شما هم یک فرد خجالتی و کم رو هستید یا نه می توانید در ادامه با ویژگی های افراد خجالتی و عوامل کم رویی آشنا شوید .

 



ویژگی های افراد خجالتی

وقتی افراد کم رو مجبور به گفت و گو و تعامل باشند تمایل دارند دیده نشوند ، بیشتر آنها به علت فقدان اعتماد به نفس اجتماعی گفت و گو را دوست ندارند و با گفت و گو کردن دچار اضطراب وحشتناکی می شوند و در تبلیغ و عرضه کردن به دیگران هم موفق نیستند . 

وجه مشترک افراد خجالتی این است که آنان خواهان تعاملات اجتماعی و دوستی هستند ولی ترس ها و ناایمنی هایشان موجب پا پس کشیدن آن ها می شود و از اینکه در مرکز توجه باشند پرهیز می کنند . افراد کم رو از تعامل رو در رو اجتناب می کنند و پس از هر تعاملی فکرشان شدیدا مشغول می شود که آیا خوب حرف زده اند ، آیا تاثیر خوبی از خود بر جا گذاشته اند یا آنکه مثل کودکان عمل کرده اند ؟!

افراد خجالتی الزاما درون گرا نیستند ؛ درون گراها تنهایی را دوست دارند و از آرامش و سکوت و تنهایی لذت می برند ولی کم روها تماس با دیگران ، مشغولیت اجتماعی ، رفیق بازی و عضویت در گروه ها را دوست دارند ولی خود ناباوری و  دستپاچگی موجب می شود تا آنان عطای فرصت های اجتماعی شدن را به لقایش ببخشند .

افراد کمرو با نادیده گرفتن فرصت های اجتماعی برای خودشان برای یادگرفتن و عمل به مهارت های اجتماعی که برای غلبه بر کمرویی شان ضروری هستند مانع از بروز خود و پیشرفت خودشان در مهارت های اجتماعی می شوند . از سوی دیگر ، افراد خجالتی تعاملات اجتماعی را بیشتر تفسیر منفی می کنند و اگر کسی نظری به آنها بدهد آن را بیشتر انتقاد می دانند تا یک توصیه سودمند .

همچنین یکی دیگر از ویژگی های افراد خجالتی این است که افراد کمرو نه تنها نسبت به تعاملات اجتماعی بی میل هستند بلکه فکر می کنند دیگران آنها را دوست نخواهند داشت و این تصورات باعث می شود مدت کمی به تعامل بپردازند .

 

حتما بخوانید: ترس از تنها ماندن و رها شدن

انواع کمرویی

انواع خجالتی بودن می تواند از لحاظ شدت متفاوت باشد بو معمولاً افراد بسیار زیادی احساس ناراحتی و خجالتی بودن را تا حدی تجربه می کنند که به سادگی نیز قابل برطرف کردن است . برخی دیگر از موقعیت های اجتماعی ترس شدید دارند و این ترس می تواند ناتوان کننده باشد و بازداری ، درگیر نشدن در فعالیت های اجتماعی ، اضطراب و افسردگی می تواند ناشی از کمرویی شدید باشد .

از سوی دیگر ، خجالتی بودن می تواند در فرهنگ های مختلف ، به صورت متفاوتی تفسیر شود به طوری که در فرهنگ های غربی  ، کمرویی را منفی می دانند اما در فرهنگ های شرقی و آسیایی ، کم رو بودن یک ویژگی مثبت تلقی شده و برای مثال در ایران نشان دهنده حیا و متانت است .

 

تفاوت کمرویی با درون گرایی و اضطراب اجتماعی

کمرویی و درون گرایی در ظاهر مشابه یکدیگر هستند زیرا به عنوان مثال هم افراد خجالتی و هم افراد درون گرا از موقعیت های اجتماعی مثل مهمانی ها دوری می کنند . با این حال ، خجالتی بودن و درون گرایی دو ساختار کاملاً مجزا هستند .

درون گراها از تعامل اجتماعی نمی ترسند و آن ها صرفاً فعالیت های تنهایی را ترجیح می دهند و غالباً اولویت آن ها تعاملات اجتماعی نیست . این در حالی است که افراد خجالتی ، غالباً به تماس های اجتماعی تمایل دارند اما به دلیل خودآگاهی بیش از اندازه ، خودارزیابی منفی و عدم برخورداری از مهارت های اجتماعی از موقعیت های اجتماعی فاصله می گیرند .

اختلال اضطراب اجتماعی که قبلاً به آن هراس اجتماعی گفته می شد شامل تجربه اضطراب و انتقاد از خود در پاسخ به محیط های اجتماعی و ترس از ارزیابی دیگران از عملکرد کلی شخص است و نسبت به کم رویی می تواند آثار منفی تری بر افراد بگذارد .

افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی ، علاوه بر اینکه نمی توانند در موقعیت های اجتماعی قرار بگیرند ، از موقعیت های روزمره مثل غذا خوردن در مکان های عمومی ، امضا کردن چک ، صحبت کردن با تلفن یا استفاده از سرویس بهداشتی عمومی هم دوری می کنند .

 

حتما بخوانید: انواع اضطراب در زنان و مردان

 

دلایل خجالتی بودن

کم رویی تا حدی نتیجه ژن هایی است که شخص به ارث برده و همچنین می تواند تحت تاثیر رفتارهایی باشد که او یاد گرفته است . همچنین خجالتی بودن می تواند از نحوه واکنش دیگران به کمرویی فرد و تجربیات زندگی او نیز نشات بگیرد که در ادامه به طور دقیق تری به دلایل خجالتی بودن پرداخته شده است .

 

 ژنتیک : ژن ها خصوصیات جسمی ما ، مانند قد ، رنگ چشم ، رنگ پوست و نوع بدن را تعیین می کنند اما آن ها می توانند بر برخی از خصوصیات شخصیتی از جمله کم رویی نیز تاثیر بگذارند . به طوری که حدود 20 درصد از افراد تمایل طبیعی ژنتیکی به خجالتی بودن دارند .

 

 

 تجارب زندگی : وقتی افراد با موقعیتی روبرو می شوند که ممکن است آن ها را به سمت احساس کمرویی هدایت کند نحوه برخورد آن ها با موقعیت می تواند تعیین کننده نحوه برخورد او با موقعیت های مختلف در آینده شود . به عنوان مثال ، اگر افراد خجالتی سعی کنند به تدریج به چیزهای جدید نزدیک تر شوند کم کم می توانند اعتماد به نفس خود را بیشتر کرده و از کم رویی خود بکاهند اما اگر آن ها در شرایطی دشوار قرار گرفته یا مورد آزار و اذیت قرار بگیرند ممکن است خجالتی بودن آن ها بیشتر از قبل شود .

 

از سوی دیگر ، اگر والدین فرد خجالتی در کودکی او ، بیش از حد محتاط یا کنترل گر بوده باشند در واقع از کودکی به فرد یاد داده اند که از موقعیت های جدید و ناآشنا دوری کرده و فاصله بگیرد و در نتیجه با خجالت و کمرویی خود مقابله نکند که این روش تربیتی می تواند تا همیشه بر روی فرد اثرگذار باشد .

 

حتما بخوانید: کودک خجالتی و دلایل کمرویی بچه ها

 

جمع بندی

افراد خجالتی معمولاً ویژگی هایی دارند که می تواند برای آن ها مزیت محسوب بشود برای مثال ، آن ها معمولاً نسبت به احساسات دیگران حساس تر بوده و از مهارت گوش کردن برخوردارند . همچنین آن ها نسبت به دیگران دلسوزتر هستند و به احساسات دیگران علاقه مندند .

با وجود مزایای کمرویی برای افراد خجالتی ، بسیاری از این افراد دوست دارند که با دیگران تعاملات اجتماعی بیشتری داشته و بهتر بتوانند از بودن در کنار دیگران لذت ببرند . اکثر افراد خجالتی می توانند یاد بگیرند که کم رویی خود را مدیریت کنند تا بتوانند کارهایی را انجام دهند که از آن ها لذت می برند .

افراد خجالتی کم کم می توانند یاد بگیرند که با افراد و موقعیت های جدید آشنا شده و بتوانند دوست پیدا کنند و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند که اگر می خواهید در مورد راه های بالا بردن اعتماد به نفس و در نتیجه کاهش کم رویی آشنا شوید می توانید در ادامه و بر روی لینک زیر کلیک کنید .

 

در ادامه بخوانید: راه های بالا بردن اعتماد به نفس

 

سوالات متداول

 

1- ✔️ افراد خجالتی چه ویژگی هایی دارند ؟

✔️ افراد خجالتی معمولاً به دلیل اعتماد به نفس پایین و ترس از قضاوت توسط دیگران از روابط اجتماعی فرار می کنند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .



2- ✔️ چه عواملی باعث خجالتی بودن برخی افراد می شود ؟

✔️ در این مورد هم ژنتیک دخیل است و هم تجارب زندگی و سبک فرزندپروری والدین در کودکی فرد که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است . 



3- ✔️ کمرویی چه تفاوتی با درون گرایی دارد ؟

✔️ افراد درون گرا از تماس اجتماعی نمی ترسند و در مقابل تنهایی را ترجیح می دهند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : افراد خجالتی و کم رو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.