شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

زمان ثبت نام طرح سنجش سلامت نوآموزان

طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان از سال 1375 توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی و با هدف تشخیص به موقع مشکلات کودکان ، پیشگیری از بروز و تشدید بیماری ها و کاهش افت تحصیلی در دانش آموزان راه اندازی شد .

این برنامه هر ساله کودکان کلاس اولی را مورد غربالگری قرار می دهد و شرکت کودکان پیش دبستانی نیز در این طرح اختیاری است . والدین لازم است برای ثبت نام فرزندان کلاس اولی خود در طرح سنجش سلامت نوآموزان به مدارس مورد تقاضا برای ثبت نام در تاریخ مشخص شده مراجعه کنند که در ادامه به این طرح و زمان ثبت نام  طرح سنجش سلامت نوآموزان بیشتر می پردازیم .


طرح سنجش سلامت نوآموزان چیست ؟

طرح سنجش سلامت نوآموزان به صورت دو مرحله ای انجام می شود که در مرحله اول ، اطلاعات دانش آموزان از لحاظ فردی ، خانوادگی ، ویژگی های جسمی و آمادگی تحصیلی جمع آوری می شود . در صورتی که کودک در این ارزیابی ها مشکلی نداشت و به اوتیسم مبتلا نبود می تواند پس از مراجعه به پایگاه سلامت و تکمیل کارت واکسیناسیون در مدرسه مورد تقاضا ثبت نام کند .

از سوی دیگر ، در صورتی که نوآموز در ارزیابی های مرحله اول ، مشکوک به مشکلات بینایی ، شنوایی و جسمی باشد برای ارزیابی های تخصصی به پایگاه های تخصصی ارجاع داده می شود . در مرحله تخصصی ، کودک از لحاظ بینایی ، شنوایی ، جسمی حرکتی ، هوش و اوتیسم مورد بررسی قرار می گیرد و در صورتی که مشخص شود کودک نیاز به آموزش ویژه دارد به ادارات استئنایی استان ارجاع داده می شود .



 
زمان ثبت نام طرح سنجش سلامت نوآموزان

ثبت نام نوآموزان برای طرح سنجش سلامت ، هر ساله در سراسر کشور اجرا می شود و بر اساس اظهارات رئیس سازمان آموزش و پرورش استئنایی در سال 99 نیز والدین از نیمه تیر ماه می توانند برای ثبت نام فرزندان خود در این طرح اقدام کنند اما به دلیل شرایط همه گیری بیماری کرونا ، بر خلاف سال های گذشته نوبت دهی پایگاه های سنجش سلامت در زمان مشخص شده به صورت الکترونیکی انجام می شود .

با توجه به اینکه تاریخ دقیق ثبت نام طرح سنجش سلامت نوآموزان هنوز مشخص نشده است ما به محض اعلام زمان ثبت نام ، تاریخ دقیق آن را در کانال روانشناسی کودک و نوجوان قرار می دهیم که برای آگاهی از آن می توانید در کانال روان شناسی کودک و نوجوان عضو شوید .

از سوی دیگر ، پس از تمام شدن زمان ثبت نام ، برای مراقبت از سلامت کارکنان و خانواده ها ، شروع به کار پایگاه های طرح سنجش سلامت از مرداد ماه و با رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی انجام می گیرد . این طرح معمولاً تا پایان مرداد و گاهی اوقات تا پایان شهریور ادامه دارد . همچنین بر خلاف سال های گذشته ، کودکان پیش دبستانی نمی توانند در سال 99 در طرح سنجش سلامت شرکت کنند و ارزیابی از آن ها یک سال بعد و در هنگام ورود به مدرسه انجام می شود .

پس از ثبت نام در این طرح و آغاز به کار پایگاه های سنجش سلامت نوآموزان ، لازم است والدین به همراه فرزندشان بر اساس نوبتی که دریافت کرده اند به این پایگاه ها مراجعه کنند و مدارک مورد نیاز در هنگام مراجعه عبارت اند از : اصل شناسنامه والدین و فرزند ، کارت واکسیناسیون کودک و یک قطعه عکس سه در چهار از او .

 

 کلام آخر

طرح سنجش سلامت یکی از برنامه های غربالگری مفید در کشورمان است که می تواند با تشخیص به موقع و زودهنگام کودکان نیازمند آموزش ویژه به آن ها کمک کند که در آینده عملکرد بهتری داشته و بتوانند موفقیت بیشتری در گذراندن مقاطع تحصیلی داشته باشند .

یکی دیگر از برنامه های غربالگری در کشورمان که با هدف تشخیص به موقع مشکلات و بیماری های نوزادان انجام می شود غربالگری نوزادان است که در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید با آن آشنا شوید .

 

 


سوالات متداول

1- ✔️ زمان ثبت نام طرح سنجش سلامت در سال 99 از چه زمانی آغاز می شود ؟

✔️ ثبت نام در این طرح از نیمه تیرماه آغاز می شود که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- ✔️ در طرح سنجش سلامت چه مواردی مورد ارزیابی قرار می گیرد ؟

✔️ در این طرح چهار دسته اطلاعات فردی ، خانوادگی ، ویژگی های جسمی و آمادگی تحصیلی کودک جمع آوری می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


3- ✔️ چه مدارکی در هنگام مراجعه به پایگاه سنجش سلامت الزامی است ؟

✔️ والدین لازم است اصل شناسنامه خود و فرزند و همچنین کارت واکسیناسیون و یک قطعه عکس سه در چهار را همراه خود داشته باشند که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است . 

منبع : زمان ثبت نام طرح سنجش سلامت نوآموزان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.