ترس از زایمان طبیعی

اشتراک گذاری مطالب

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

ترس از زایمان طبیعی

بارداری و زایمان اتفاقاتی بسیار مهم در زندگی بسیاری از زنان بوده و اگرچه می تواند با لذت زیادی همراه باشد اما می تواند منجر به ترس و استرس نیز بشود . اغلب زنان نگران درد طبیعی زایمان و احتمال رخ دادن اشتباه هستند که این نگرانی ها عادی بوده و تقریباً همه زنان باردار آن را تجربه می کنند .

اضطراب های عادی همراه با زایمان ، معمولاً از طریق کمک پزشکی ، آموزش ، حمایت اجتماعی و راهکارهای خودیاری کاهش پیدا می کند . با این حال ، گاهی اوقات این ترس ، آسیب شناختی و آنقدر شدید است که فرد به طور کلی از بارداری و زایمان اجتناب می کند . در ادامه با ترس از زایمان و بارداری ، انواع ، علل و شیوع آن بیشتر آشنا می شوید .


ترس از زایمان و بارداری چیست

توکوفوبیا ( Tokophobia ) ترس از زایمان و بارداری است . زنانی که به این بیماری مبتلا هستند ترس پاتولوژیکی از زایمان داشته و اغلب به طور کلی از زایمان و بارداری اجتناب می کنند . این ترس ممکن است باعث شود که یک زن از باردار شدن خودداری کند حتی اگر بچه داشتن را دوست داشته باشد یا ممکن است برای پرهیز از زایمان واژینال ( vaginal ) ، اقدام به سزارین کند .

توکوفوبیا ممکن است در زنانی که تا به حال زایمان نداشته اند اتفاق بیفتد اما زنانی نیز که قبلاً تجارب آسیب زا و سختی در بارداری یا زایمان داشته اند نیز ممکن است دچار این ترس بشوند . این مسئله ، یک فوبیای خاص و جزئی از اختلالات اضطرابی است که در آن افراد ترسی غیر منطقی و نامعقول از یک شیء یا موقعیت خاص احساس می کنند .

نشانه های ترس از زایمان طبیعی و بارداری می تواند شامل اختلال در خواب ، حملات هراس ، کابوس و رفتارهای اجتنابی باشد . نشانه های دیگر عبارت اند از :  احساس وحشت از بارداری و زایمان ، اضطراب و افسردگی ، ترس شدید از نقص هنگام تولد ، به دنیا آمدن جنین مرده یا مرگ مادر و همچنین اصرار بر زایمان سزارین .

بعضی اوقات ، ممکن است این زنان به دلیل فوبیای بارداری از هر گونه فعالیت جنسی اجتناب کنند ، در صورتی نیز که باردار شوند به احتمال زیاد درخواست زایمان سزارین کرده ، در هنگام زایمان احتمال احساس آسیب در آن ها بیشتر است و حتی ممکن است در ارتباط گرفتن با کودک به مشکل بخورند .

مردان نیز ممکن است علائم توکوفوبیا را تجربه کنند . محققان دریافته اند که مردان مبتلا به ترس از زایمان و بارداری ، اغلب نسبت به سلامتی و امنیت همسر و فرزند خود ترس شدید دارند .

 

 
انواع ترس از زایمان طبیعی و فوبیای بارداری

انواع ترس از زایمان طبیعی و بارداری وجود دارد که نوع  توکوفوبیای اولیه در زنانی اتفاق می افتد که هرگز تجربه زایمان را نداشته اند . این فوبیا ممکن است از نوجوانی شروع شود اگرچه بعد از بارداری نیز می تواند اتفاق بیفتد . همچنین ممکن است علائم آن در دختران و زنانی مشاهده شود که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند . معاینات پزشکی در طول بارداری و زایمان نیز ممکن است محرک فلاش بک های آسیب اصلی باشند .

توکوفوبیای ثانویه در زنانی که قبلاً تجربه بارداری و زایمان را داشته اند اتفاق می افتد و معمولاً نتیجه آسیب در زایمان و درد آن است . با این وجود ، این فوبیا می تواند در خانم هایی که زایمان طبیعی و غیر آسیب زا داشته اند و همچنین در زنانی که سقط جنین یا عدم موفقیت در بارداری را تجربه کرده اند نیز اتفاق بیفتد .

 
علل ترس از زایمان طبیعی و فوبیای بارداری

محققان دلایل متفاوتی را برای ترس از زایمان طبیعی و فوبیای بارداری مطرح کرده اند . برخی از این علل شامل شنیدن تجارب آسیب زای زایمان دیگران ، ترس از مدیریت ناکافی درد و شرایط روانی قبلی مثل اضطراب و افسردگی است . برخی از دلایل ترس از زایمان طبیعی و فوبیای بارداری عبارت اند از :

 ترس از ناشناخته ها ، از دست دادن کنترل و از دست دادن حریم خصوصی

 داشتن سابقه اضطراب ، افسردگی یا کودک آزاری جنسی

 ترس از درد زایمان

 ترس از به خطر افتادن زندگی نوزاد یا عدم اعتماد به پزشکان

 تغییرات هورمونی که مدیریت اضطراب را دشوارتر می کند

 

 

 عوامل روانی اجتماعی مثل بارداری در سنین پایین ، فقر یا نبود حمایت اجتماعی

 شنیدن داستان هایی در مورد زایمان های آسیب زا از دوستان یا از طریق شبکه های اجتماعی

 ترس از عوارض ناشی از زایمان مثل پری اکلامپسیا ( Pre-eclampsia ) و مرگ

 عدم اطمینان به روند زایمان

شیوع ترس از زایمان طبیعی و فوبیای بارداری

ترس از زایمان و بارداری کاملاً طبیعی بوده و داشتن درجه ای از ترس در واقع می تواند از بعضی جهات مفید باشد زیرا این امر زنان را وادار می کند تا برای مقابله با این نگرانی ها به دنبال مراقبت از خود و مشاوره گرفتن باشند . چنین ترسی در واقع بسیار رایج است ، به طوری که تقریباً 80 درصد از زنان باردار تا حدی نسبت به مواردی مانند درد ، سلامتی و ایمنی در هنگام زایمان نگرانند .

در حالی که چنین نگرانی هایی عادی است ، اکثر خانم ها با کسب اطلاعات بیشتر در مورد کار و روند زایمان ، صحبت با سایر زنان ، مشاوره با ارائه دهندگان مراقبت های بارداری و استفاده از عادت های خوب پیش از بارداری ، قادر به کنار آمدن با این نگرانی ها هستند .

با این حال ، در برخی موارد ، این ترس می تواند آنقدر شدید و ناتوان کننده باشد که ممکن است به عنوان توکوفوبیا تشخیص داده شود . هنوز مشخص نیست که توکوفوبیا چقدر شایع است اما برخی تحقیقات نشان می دهد که نرخ ها شیوع بین دو تا 7 تا 15 درصد متفاوت است . همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد تا حدود 20 تا 25 درصد از زنان ممکن است علائم شدید و ناتوان کننده ترس مربوط به زایمان را تجربه کنند .

 

 کلام آخر

اگرچه توکوفوبیا نادر است اما می تواند تاثیر عمده ای بر زندگی و عملکرد زن داشته باشد . افرادی که این ترس شدید از زایمان طبیعی را دارند حتی اگر تمایل به بچه دار شدن داشته باشند ممکن است از باردار شدن خودداری کنند .

حمایت و درمان صحیح می تواند نگرانی هایی را که ممکن است زنان در دوران بارداری و زایمان داشته باشند برطرف سازد . این امر باعث می شود زنان بتوانند علائم ترس از زایمان را مدیریت کرده و یک بارداری سالم و تجربه ای مثبت از زایمان داشته باشند . اگر نگران این هستید که ممکن است علائم توکوفوبیا را داشته باشید حتماً در این مورد با پزشک مشورت کنید .

 

 


سوالات متداول

1- نشانه های ترس از بارداری و زایمان طبیعی چیست ؟

افراد مبتلا به توکوفوبیا ، احساس وحشت از بارداری و زایمان داشته و ممکن است به طور کلی از بارداری اجتناب کرده یا اقدام به سزارین کنند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- آیا مردان هم دچار ترس از زایمان می شوند ؟

بله ، این مردان معمولاً نسبت به سلامتی و امنیت همسر و فرزند خود ترس شدید دارند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


3- علل ترس از بارداری و زایمان طبیعی چیست ؟

برای این اختلال عوامل مختلفی مثل ترس از ناشناخته ها ، سابقه آزار جنسی و ترس از درد زایمان مطرح شده است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است . 

منبع : ترس از زایمان طبیعی

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.