قرص سایتوتک سقط جنین

اشتراک گذاری مطالب

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۰۳

قرص سایتوتک سقط جنین

وقتی آزمایشات ، جنین فراموش شده یا حاملگی پوچ را نشان می دهند قرص سایتوتک (Cytotec ) ، یا میزوپروستول (Misoprostol ) برای مدیریت سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد که در این صورت ، پزشک ممکن است این دارو را به عنوان جایگزین دیلاتاسیون و کورتاژ ( dilation and curettage ) تجویز کند و یا از فرد بخواهد که منتظر سقط جنین طبیعی باشد .

اگر افراد مصرف دارو را برای انجام سقط جنین انتخاب کنند لازم است در مورد داروهای سقط جنین ، نحوه عملکرد و عوارض آن اطلاعات بیشتری داشته باشند که در این مقاله به آن ها پرداخته شده است . افزایش اطلاعات در مورد داروهای سقط جنین به افراد کمک می کند که انتخاب آگاهانه تری داشته باشند و همچنین بتوانند عوارض آن را بهتر مدیریت کنند .


سایتوتک برای سقط جنین

همانطور که مطرح شد به قرص سایتوتک ، میزوپروستول نیز گفته می شود که اگرچه میزوپروستول به عنوان داروی زخم معده شناخته شده است اما مطالعات نشان داده اند که سایتوتک برای سقط جنین نیز مفید است . استفاده از این دارو برای سقط جنین فراموش شده از طرف سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان داروی آف لیبل ( off – label ) در نظر گرفته شده  است . داروی آف لیبل ، دارویی است که تاثیر آن برای حداقل یک بیماری مورد تایید قرار گرفته اما پزشکان می توانند آن را برای درمان هر مشکل دیگری که فکر می کنند موثر است تجویز کنند .

اگرچه سایتوتک داروی زخم معده است اما تاثیر آن بر سقط جنین فراموش شده به خوبی مطالعه شده و به صورت گسترده ای توسط پزشکان توصیه می شود . آف لیبل ، قانونی بوده و وقتی شواهدی در مورد تاثیر یک دارو وجود داشته باشد ، آن دارو آزمایشی محسوب نمی شود .

میزوپروستول گاهی اوقات با ترکیب میفپریستون ( mifepristone ) که یک داروی ضد پروژسترون ( progesterone ) است نیز مورد استفاده قرار می گیرد . همچنین از ترکیب سایتوتک و جمپروست ( gemeprost ) نیز استفاده می شود اما این کار ممکن است عوارض شدیدتری داشته باشد .



 
طریقه مصرف قرص سایتوتک در سه ماه اول حاملگی

مدیریت پزشکی سقط جنین بیشتر در زمانی صورت می گیرد که بارداری در رحم فرد تشخیص داده می شود و جنین زنده ماندنی نیست که به طور معمول این مسئله زمانی اتفاق می افتد که سقط جنین تایید شده اما خونریزی هنوز شروع نشده است .

نحوه عملکرد قرص سایتوتک در سه ماه اول حاملگی به این صورت است که بعد از تجویز پزشک و مصرف این دارو ، دهانه رحم گشاد شده و دیواره رحم شروع به ریختن می کند که بسته به پروتکل مخصوص ، این دارو می تواند واژینال ( vaginal ) یا خوراکی باشد . همچنین ، در ارتباط با طریقه مصرف سایتوتک در سه ماه اول حاملگی ، توصیه می شود یک ساعت قبل از سایتوتک ، ایبوپروفن (ibuprofen ) مصرف شود تا درد شکم کاهش پیدا کند .

برای استفاده از شیاف میزوپروستول ، چهار قرص در مهبل قرار داده می شود و در حالی که دارو در حال جذب شدن است فرد دراز می کشد . از سوی دیگر ، اگر قرص ها به صورت خوراکی مصرف شود باید همراه با غذا خورده شود اما نه با آنتی اسیدها یا با کلسیم .

لازم است فرد هنگام استفاده از دارو ، نوار بهداشتی شبانه استفاده کند تا بتواند برای خونریزی آماده باشد . خونریزی ناشی از سقط جنین و دل درد آن ، یک تا چهار ساعت پس از مصرف دارو شروع می شود که این دل دردها می توانند تا سه تا پنج ساعت ادامه پیدا کند . خونریزی تقریباً مشابه خونریزی قاعدگی است اما ممکن است میزان آن بیشتر از معمول باشد.

 

 

مانند سقط جنین طبیعی ، بعد از مصرف شیاف سایتوتک ، خونریزی می تواند یک تا دو هفته ادامه پیدا کرده و در آن شروع ، توقف و لکه بینی مشاهده شود که اگر خونریزی بعد از 24 ساعت شروع نشد ، لازم است فرد با پزشک خود تماس بگیرد که در این شرایط ، گاهی اوقات یک دوز دیگر دارو توصیه می شود .

 

عوارض استفاده از سایتوتک برای سقط جنین

عوارض جانبی میزوپروستول می تواند شامل درد ، حالت تهوع ، استفراغ و اسهال باشد که پزشک ممکن است توصیه هایی برای چگونگی مدیریت عوارض استفاده از سایتوتک برای سقط جنین​ و کاهش آن ها توصیه کند . بر طبق تحقیقات ، میزان موفقیت سایتوتک در سقط جنین حدود 71 تا 84 درصد است که بسیاری از زنانی که از این دارو برای مدیریت سقط جنین خود استفاده کرده اند از انتخاب خود راضی بوده اند .

خطرات استفاده از دارو برای تسریع در سقط جنین ( به جای داشتن دیلاتاسیون و کورتاژ ) تقریباً مشابه با خطرات سقط جنین به طور طبیعی است . در موارد نادری ممکن است خون ریزی شدید و عفونت اتفاق بیفتد که در این صورت برای از بین بردن بافت باقی مانده در رحم ، دیلاتاسیون و کورتاژ ضروری می شود .

بدیهی است که دیلاتاسیون و کورتاژ نیز خطرات کمی دارد که انتخاب آن به عهده فرد و پزشک است ، مگر اینکه مواردی اورژانسی برای انجام دیلاتاسیون و کورتاژ به وجود بیاید . علاوه بر این ، طول مدت خونریزی ناشی از سقط جنین عمدی ، تقریباً مشابه سقط جنین طبیعی است ( حدود دو هفته ) .

در صورتی که برخی موارد پس از مصرف سایتوتک مشاهده شوند لازم است فرد به پزشک خود مراجعه کرده و تحت درمان اورژانسی قرار بگیرد که این موارد عبارت اند از :

    خون ریزی خیلی شدید به طوری که به مدت دو ساعت پشت سر هم ، دو نوار بهداشتی در هر ساعت آغشته به خون شود .

    خونریزی سنگینی که بعد از گذشت دو هفته از مصرف دارو ادامه پیدا کند .

    خونریزی سنگینی که بعد از گذشت دو هفته از مصرف دارو دوباره شروع شود .

    تب و لرزی که بیش از 24 ساعت به طول انجامد .

    ترشحات واژینالی که بوی ناخوشایند داشته باشد .

 
طریقه مصرف سایتوتک در سه ماهه دوم بارداری

زمانی که بارداری در سه ماهه دوم است و سونوگرافی نشان می دهد که قلب نوزاد نمی زند یا شواهدی وجود دارد که بارداری دوام نمی آورد ، پزشکان ممکن است سایتوتک را به همراه  میفپریستون تجویز کنند . در موارد سقط جنین در سه ماهه دوم ، اساساً نیاز به القاء زایمان وجود دارد و به همین دلیل نیاز است که زن باردار برای عمل به بیمارستان مراجعه کند . این در حالی است که القاء سقط جنین در سه ماهه اول اغلب به صورت سرپایی انجام می شود .

اگرچه میوزوپروستول به تنهایی می تواند برای سقط جنین در سه ماهه دوم نیز استفاده شود ، اما با پیشرفت بارداری ، احتمال بروز عوارض جدی مانند پارگی رحم یا خونریزی افزایش می یابد . دسترسی سریع به مراقبت های اضطراری در یک مرکز پزشکی امری ضروری است و زنان نباید به تنهایی اقدام به سقط جنین کنند و آن ها همچنین باید در این مرحله برای عبور جنین و جفت آماده شوند .

طریقه مصرف سایتوتک در سه ماهه دوم بارداری به این صورت است که خاتمه بارداری های سه ماهه دوم نیاز به دوزهای پایین تر از میزوپروستول دارد زیرا رحم در این مرحله از بارداری نسبت به داروی سقط حساس تر بوده و مصرف بیش از حد در این مرحله از بارداری خطرناک است .

 

 نتیجه گیری

در این مقاله به داروهایی پرداخته شد که پزشکان برای زنانی تجویز می کنند که دچار سقط جنین فراموش شده یا خاموش می شوند زیرا در این شرایط در واقع بارداری خاتمه پیدا کرده است و لازم است داروهایی برای پاک کردن بافت داخل رحم تجویز شود .

تجربه سقط جنین برای هر زنی که انتظار به دنیا آمدن فرزندش را می کشد می تواند  موجب افسردگی بعد از سقط جنین و بسیار دشوار و سنگین باشد و پس از این اتفاق ، زنان احساسات مختلفی را تجربه می کنند که لازم است برای مدیریت این احساسات و گذر از این مرحله دشوار مورد حمایت عاطفی قرار گرفته و در صورت امکان به روانشناس مراجعه کنند تا بتوانند سوگ پس از سقط جنین را پشت سر بگذارند .

زمانی که والدین بتوانند از مرحله سقط جنین با همه دشواری های آن بگذرند لازم است بدانند که آن ها می توانند باز هم برای بارداری دوباره اقدام کنند و تجربه سقط جنین به این معنی نیست که این اتفاق باز هم حتما برای آن ها می افتد . 

 

 


سوالات متداول

1- نحوه عملکرد قرص سایتوتک چگونه است ؟

بعد از مصرف این دارو ، دهانه رحم گشاد شده و دیواره رحم شروع به ریختن می کند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


2- قرص سایتوتک چه عوارضی دارد ؟

عوارض جانبی این قرص عبارت است از درد ، حالت تهوع ، اسهال و استفراغ که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .


3- آیا قرص میزوپروستول در سه ماهه دوم بارداری نیز تجویز می شود ؟

بله ، این قرص در سه ماهه دوم بارداری نیز قابل تجویز است اما معمولاً دوز کمتر آن توصیه می شود که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .

منبع : قرص سایتوتک سقط جنین

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.