طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان

اشتراک گذاری مطالب

شنبه ۲۲ اردیبهشت ۰۳

طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان

بسیاری از والدین معتقدند که طلاق آسیب های جبران ناپذیری برای فرزندان خواهد داشت . برخی والدین آنقدر نگران این موضوع هستند که همچنان در ازدواج ناخوشایند و پر تعارض خود می مانند . اما پژوهش ها در این زمینه چه می گویند ؟ آیا بهتر است همیشه والدین ، به خاطر فرزندانشان با هم بمانند ؟

پاسخ کوتاه مدت به سوالی که در بالا مطرح شد ، بله است . کودکان در خانواده هایی موفق می شوند که امن و قابل پیش بینی بوده و والدین آن ها را دوست داشته باشند . جدایی نگران کننده ، استرس زا و بی ثبات کننده است مگر اینکه همسر آزاری وجود داشته باشد .

در بلند مدت ، طلاق می تواند نتایج خوشایندتری برای فرزندان داشته باشد . هنگامی که والدین در طولانی مدت و به صورت عمیق با یکدیگر مشاجره می کنند و با هم ناسازگارند ، طلاق این فرصت را به کودکان می دهد که در فضای سالمی نفس کشیده و از تنش های رابطه میان والدین خود آسوده شوند .

سوال بسیاری از والدین این است که آیا باید به خاطر فرزندانمان ازدواج را حفظ کنیم ؟ پاسخ روشن و آسانی برای این سوال قدیمی وجود ندارد اما لازم است به این مسئله توجه شود که فرزندان از اینکه در خانه ای باشند که والدین در آن ناراضی هستند احساس بهتری دارند یا وقتی والدین در کنار هم نبوده و خوشحال ترند ؟ در ادامه به مسئله طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان و مزایا و معایب جدا نشدن والدین بیشتر می پردازیم .


خطرات ماندن والدین با یکدیگر به خاطر فرزندان

زمانی که جدا نشدن والدین به خاطر فرزندان است والدین ، خشم ، سرخوردگی و درد زیادی را به فرزندان خود منتقل می کنند و این مسئله باعث می شود که مهارت های نامناسب فرزند پروری از نسلی به نسل بعد منتقل شود . والدینی که نمی توانند برخورد متمدنانه ای با تعارض ها داشته باشند یا تصمیمات فرزندپروری آن ها با هم متناقض است الگویی از یک سبک ناکارآمد و بالقوه آسیب رسان برای فرزندان خود فراهم می کنند .

از سوی دیگر ، در ارتباط با خطرات و معایب ماندن والدین با یکدیگر به خاطر فرزندان ، وقتی والدین یکدیگر را دوست نداشته و به خاطر فرزندانشان با یکدیگر می مانند ممکن است به روابطی خارج از رابطه با همسر روی آورده و به یکدیگر خیانت کنند که این مسئله می تواند پیامدهای منفی متعددی برای فرزندان داشته باشد . برای مثال ، کودکان ممکن است از این روابط آگاه شده و به والدین خود دید منفی پیدا کنند یا ممکن است از آن ها الگو بگیرند .

بعضی از کودکان در این خانواده ها در معرض غفلت قرار می گیرند زیرا والدین به شدت درگیر مسائل خودشان هستند . این غفلت می تواند جسمی ( تهیه نکردن تغذیه سالم یا عدم نظارت درست برای حفظ امنیت کودک ) یا عاطفی ( شرکت نکردن در اتفاقات مهم زندگی کودک یا وقت گذاشتن جداگانه برای فرزند ) باشد . اگر والدین نتوانند به صورت موثر و با همکاری هم در یک خانه فرزندپروری کنند بهتر است که در خانه هایی جدا زندگی کنند که این مسئله نشان می دهد طلاق در این شرایط گزینه بهتری است .



 
مزایای ماندن والدین با یکدیگر به خاطر فرزندان

در ارتباط با مزایای ماندن والدین با یکدیگر به خاطر فرزندان و طلاق نگرفتن آن ها ، جودیت والرشتاین ( Judith Wallerstein ) نویسنده کتاب میراث غیرمنتظره طلاق ( The Unexpected Legacy of Divorce ) معتقد است که اگر خانواده سالم باشد اما والدین دیگر عاشق یکدیگر نباشند ، کودکان در این خانواده ها احساس بهتری خواهند داشت تا اینکه والدینشان جدا شوند . اگر مادر و پدر بتوانند متمدن مانده و برای فرزندپروری با یکدیگر همکاری کنند حتی اگر غمگین و تنها باشند و اگر بتوانند از مشاجره کردن خودداری کنند در این صورت فرزندپروری مشترک والدین زیر یک سقف بهتر است و از نظر او تصمیم مناسب جدا نشدن والدین به خاطر فرزندان است .

گرچه در این حالت ، والدین به وضوح خود را قربانی فرزندانشان می کنند ، ماندن در یک ازدواج بد برای ده سال یا بیشتر نیز کمی مورد سوال است . تحقیقات والرشتاین نشان داد که تاثیرات طلاق بر فرزندان به ویژه آن هایی که به بزرگسالی رسیده اند ، آنقدر مخرب است که والدین باید به هر قیمتی در کنار هم بمانند . از نظر او ، جدا نشدن والدین به خاطر فرزندان ، بهتر از بهترین طلاق است .

نحوه تصمیم گیری

برای اینکه تصمیم بگیرید به خاطر فرزندانتان با همسر خود بمانید یا از او جدا شوید لازم است چند نکته را در مد نظر داشته باشید تا در این مورد تصمیم بهتری بگیرید . در ادامه با توجه به مزایا و معایب جدا نشدن والدین ، با نکات تصمیم گیری در مورد ماندن یا طلاق به خاطر فرزندان آشنا می شوید .

 

 آیا سوء رفتار وجود دارد ؟

به طور کلی ، متخصصین بر این باورند که کودکان نباید در خانواده هایی نگه داشته شوند که در آن ها آزار و سوء رفتار از هر نوعی وجود دارد . اگر کودک با والدینی زندگی می کند که او را مورد آزار جنسی ، جسمی یا عاطفی قرار می دهند طلاق باید انجام شود . اگرچه رفتارهای نابهنجار ، قابل تغییر و اصلاح است اما چنین تغییراتی نادرند .

 

 

 آیا والدین می توانند با یکدیگر همکاری کنند ؟

یکی از مسائل مهم این است که آیا والدین می توانند با هم به این توافق برسند که رضایت زناشویی خود را به خاطر فرزندان ، به تعویق بیندازند . اگرچه کار سختی است اما صادقانه آن چیزی است که افراد وقتی تصمیم به والد شدن می گیرند نسبت به آن متعهدند . بنابراین ، اگر والدین سطحی از بلوغ را داشته باشند که به خاطر فرزندپروری مثبت مشترک ، فرزندان خود را اولویت قرار داده و از اختلافات شخصی خود به خاطر آن ها چشم بپوشند ، در نهایت کودکان می توانند از ماندن والدین خود با یکدیگر بهره مند شوند .



 آیا رابطه زناشویی قابل ترمیم است ؟

در این وضعیت این سوال پیش می آید که آیا زوجین برای حل اختلافات خود از جلسات زوج درمانی بهره می گیرند ؟ آیا آن ها به دنبال راهنمایی های مفید هستند ؟ آیا یکی از همسران خیانت کرده و آیا برای بازسازی اعتماد کاری انجام شده است ؟ قبل از طلاق گرفتن و تحمل فشارهای شدیدی که این مسئله ایجاد می کند زوجین باید برای ترمیم رابطه زناشویی تمام تلاش خود را انجام دهند .

 

 نتیجه گیری

تا اینجا با مزایا و معایب طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان و چگونگی تصمیم گیری در این مورد آشنا شدید . در نهایت ، ممکن است گاهی اوقات طلاق با کاهش میزان برخورد در خانواده سبب بهبود وضعیت کودک شود و گاهی هم نه . ویژگی های شخصی کودکان نیز در این زمینه نقش دارد . کودکان باهوش ، آن هایی که از کفایت اجتماعی برخوردارند و مشکلات رفتاری جدی ندارند و آنهایی که احساس می کنند کنترل زندگی خویش را به دست دارند ، بهتر می توانند با تعارض والدین یا طلاق آنها کنار بیایند .

تماس مستمر و دائمی با هر دو والد در این زمینه عامل مهمی به شمار می آید و هر چند اثرات از هم پاشیدن زندگی مشترک می تواند آسیب زا باشد ، ممکن است برخی از کودکان در دراز مدت ، از فراگیری مهارت های مقابله ای نوینی که آنها را با کفایت تر و مستقل تر می سازد ، سود ببرند . 

 


سوالات متداول

1- ماندن والدین با یکدیگر به خاطر فرزندان چه خطراتی دارد ؟

این مسئله باعث انتقال روش های والدگری مخرب به نسل بعد و در مواردی غفلت از کودکان می شود که برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .


2- ماندن والدین با یکدیگر به خاطر فرزندان چه مزایایی دارد ؟

اگر مادر و پدر بتوانند متمدنانه با یکدیگر رفتار کرده و روش های فرزندپروری مناسبی داشته باشند ماندن آن ها با یکدیگر برای فرزندان رضایت بیشتری خواهد داشت که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است .


3- چگونه تصمیم بگیرم که به خاطر فرزندانم در ازدواج بمانم یا طلاق بگیرم ؟

اگر موارد سوء رفتار با کودک وجود داشته و همچنین والدین نمی توانند همکاری مناسبی در روش های فرزندپروری داشته باشند طلاق گزینه بهتری است که در مقاله به جزئیات آن بیشتر پرداخته شده است . 

منبع : طلاق نگرفتن به خاطر فرزندان

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.