یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۰۳

تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر

داشتن اطلاعات کافی از همسر و شناخت بیشتر دنیای درونی همسر باعث می شود سوء تفاهم ها میان شما بهتر حل شده و زندگی مستحکم تر و صمیمیت بیشتری با یکدیگر داشته باشید . یکی از ابزارها در این زمینه استفاده از تمرینات نقشه راه عشق است که به شما کمک می کند با دنیای درونی همسرتان آشنا شده و روابطتان را بهبود ببخشید .

در این مقاله تمرین هایی ارائه می شود که به شما کمک می کند به بصیرت کافی درباره دنیای درون خود و همسرتان دست یابید و از جزئیات نقشه راه خود و شریک زندگی تان بیشتر مطلع شوید . توجه داشته باشید شناخت هر چه بیشتر همسرتان و کاوش در درون خود باید امری مداوم بوده و تا آخر عمر ادامه داشته باشد . در ادامه این مقاله تمرین دوم و سوم آشنایی با دنیای درونی همسر و خودتان را بیان می کنیم . 

 

تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر
گاتمن ( Gottman ) می گوید زوج هایی که به مدت طولانی در کنار هم می مانند به دلیلی با هم زندگی می کنند و این علت معمولاً به خاطر رابطه جنسی عالی ، نبود مشاجره یا قدرت اراده نیست . این همسران اغلب به این دلیل با هم می مانند که یکدیگر را دوست دارند و دوست داشتن با شناخت خوب از زن و شوهر و علاقه مند ماندن به همدیگر مرتبط است .

بدون داشتن نقشه عشق واقعاً نمی توانید با همسرتان زندگی کنید . اگر همسرتان را به خوبی نشناسید چگونه می توانید او را دوست داشته باشید ؟ اگر برای شناخت همسرتان وقت نمی گذارید پس اساساً به این دلیل با او زندگی می کنید که گزینه های دیگری ندارید . اگر چنین است لازم نیست آن را به همسرتان بگویید و می توانید باز هم به همدیگر علاقه مند شوید .

تمرین های نقشه راه عشق و تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر به شما در این زمینه کمک می کنند . این تمرین ها شامل تمرین شناخت علایق همسر ، طراحی نقشه راه عشق و من کیستم است که اولین تمرین آن در مقاله ای دیگر مطرح شده و به دو تمرین دیگر در این مقاله پرداخته شده است .

 

 



طراحی نقشه راه عشق
اگر تمرین اول را انجام داده و درک بهتری از نقشه راه عشق پیدا کرده باشید وقت آن است که جدی تر روی این نقشه و شناخت همسرتان تمرکز کنید و این تمرین را هر روز انجام دهید . سعی کند اصول و اطلاعات اولیه را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید شناخت بهتری از دنیای درونی همسرتان پیدا کنید .
اگر همسرتان غایب است فقط بخش مربوط به خودتان را پرکنید ولی نتیجه بهتر زمانی حاصل می شود که هر دو طرف در تبادل این اطلاعات سهیم باشند . یک دفترچه یاداشت جداگانه داشته باشید و هر بار که تمرین می کنید پاسخ هایتان را روی آن بنویسید . 
فراموش نکنید که در مورد آنچه همسرتان به شما می گوید داوری نکنید و نصیحتش نکنید . این یک تمرین حقیقت یابی و به دست آوردن اطلاعات است بنابراین شما باید به گفته های همسرتان گوش کنید و فقط اطلاعات جمع آوری کنید . 
سوالات تمرین : 
حضور اشخاص در زندگی همسر من : 
دوستان : .......................................................................................................
دوستان قدیمی : .........................................................................................
رقبا، حریفان ، دشمنان : ...........................................................................
رویدادهای مهم اخیر در زندگی همسرم : .............................................
رویدادهای مهم آینده در زندگی او : ......................................................
استرس های فعلی همسرم : ......................................................................
نگرانی های فعلی همسرم : ......................................................................
امیدها و آرزوهای همسرم برای خود و برای دیگران : ........................

تمرین های آشنایی با دنیای درونی همسر ، برای اینکه موثرتر بوده و صمیمت و تفاهم میان شما و همسرتان را افزایش دهد ، نباید فقط یک دورنما ایجاد کند بلکه باید عمق زیادی داشته باشد که در تمرین سوم به آن پرداخته شده است .

 


من کیستم ؟
این تمرین باعث می شود به اطلاعات زیادی در مورد خودتان و همدیگر دست پیدا کنید . حتی اگر در مقابل هم بسیار صادق هستید و فکر می کنید همه چیز را درباره هم می دانید باز هم این تمرین را انجام دهید زیرا همیشه چیزهایی هستند که شما نمی دانید .

بهتر است این تمرین را سر موقع و بدون مزاحمت دیگران انجام دهید ، می توانید تمرین را به بخش های مختلف تقسیم کنید تا در دفعات مختلف انجامش دهید . پس از پایان کار کاغذهای یادداشت خود را با هم عوض کنید تا از نوشته های همسر خود مطلع شوید و درباره آن بحث کنید .

 

 زحمت های من و نتایج آن : 

چه اتفاقی در زندگی تان افتاده که به آن افتخار می کنید؟ درباره موفقیت های روحی خود ، درباره اوقاتی که وضع بیش از حد انتظار شما خوب از کار در آمد ، بنویسید . به استرس ها و مشکلاتی که بر آنها غلبه کردید اشاره کنید . به حوادث کوچکی اشاره کنید که ممکن است هنوز برایتان مهم باشند ، این حوادث می توانند مربوط به دوران کودکی یا گذشته های اخیر شما باشند . به چالش های زندگی تان که با آنها به خوبی مواجه شدید اشاره کنید . 

این موفقیت ها چگونه زندگی شما را شکل دادند ، چه تأثیری بر اندیشه شما درباره خودتان و توانمندی هایتان بر جای گذاشتند ؟ چگونه بر تلاش هایی شما برای رسیدن به هدفهایتان تأثیر گذاشتند ؟

احساس غرور و افتخار چه تأثیری بر زندگی شما بازی کرده ؟ آیا پدر و مادرتان نشان دادند که به داشتن فرزندی چون شما افتخارمی کنند ؟ چگونه این کار را کردند ؟ سایرین نسبت به موفقیت هایی شما چه واکنشی نشان داده اند؟

آیا پدر و مادرتان نشان دادند که شما را دوست دارند و چگونه این کار را می کردند ؟ این جریان چه تأثیری بر ازدواج شما گذاشته است؟

احساس غرور نسبت به موفقیت هایتان و زحمت های شما چه تأثیری بر ازدواج شما داشته است ؟ می خواهید همسرتان در این خصوص چه نکاتی بداند؟ دوست دارید همسرتان جنبه های گوناگون طرح های گذشته و آینده تان را بداند ؟ شما و همسرتان عامل غرور را چگونه در زندگی خود اعمال می کنید ؟

 

 

 زخم ها و مرحم های من : 

در زندگی چه دوره های و وقایع سختی را پست سر گذاشته اید ؟ هر گونه صدمه روحی بزرگی که تحمل کرده اید ، زیان های بزرگ ، یاس ها و نا امیدی های خود را به طور کامل بنویسید . هم چنین آسیب ها و شوک های عمیق روانی که در کودکی و نوجوانی داشته اید بنویسید . 

 چگونه این مشکلات را پشت سر گذاشتید و چه آثاری روی شما گذاشتند ؟ 

چگونه نیروی لازم برای بهبود خود را به دست آوردید و پس از این ناملایمات خود را بازسازی کردید ؟ 

برای اینکه دیگر با این مشکلات روبه رو نگردید چه برنامه ای دارید؟ 

این صدمات و روش های مقابله با آن ها چه تاثیری روی شما گذاشتند ؟ کدام یک از این اتفاقات را مایل هستید همسرتان بداند و درک کند ؟ 

 

 دنیای عاطفی من : 

وقتی که بچه بودید خانواده شما مورد زیر را چگونه برای شما ابراز می کردند ؟                                                  خشم ، عصبانیت ، اندوه ، ترس ، محبت ، علاقه نسبت به اعضای خانواده 

آیا در دوران کودکی شما خانواده تان مجبور بود با یک مشکل احساسی خاص کنار بیاید ؟ این مشکل چه تاثیری بر زندگی زناشویی فعلی شما یا روابط قبلی تان با خانواده و خواهر و برادرتان داشت ؟ 

درباره ابراز احساسات ، به خصوص احساساتی مثل غم و اندوه ، خشم ، هراس ، غرور و عشق ، چه نظری دارید ؟ آیا ابراز موردی از آنچه نام بردیم برایتان دشوار است ؟ در این زمینه چه دیدگاهی دارید؟

چه تفاوتی بین شما و همسرتان در ابراز احساسات وجود دارد ؟ چه چیزی پشت این تفاوت ها وجود دارد ؟ تاثیر این تفاوت ها در زندگی شما چیست ؟ 

 

 ماموریت و میراث من : 

تصور کنید در گورستان ایستاده اید و به سنگ قبر خود نگاه می کنید .دوست دارید روی سنگ قبرتان چه جمله ای نوشته شده باشد ؟ 

آگهی ترحیم خود را نیز بنویسید . دوست دارید مردم درباره شما و گذشته تان چکونه فکر کنند ؟ 

هدف تان در زندگی چیست ؟ زندگی برایتان چه معنایی دارد ؟ در جست و جوی چه دستاوردی هستید ؟ بزرگ ترین چالش زندگی تان کدام است ؟ 

دوست دارید بعد از مرگ خود چه میراثی بر جای بگذارید ؟ 

کدام بخش از هدف های شما هنوز تحقق نیافته اند ؟

 

 دوست دارم چه کسی بشوم ؟
ما اغلب همان کسی می شویم که خواسته ایم بشویم ، در این راستا موانعی بوده اند که مجبور بوده ایم با آنها بجنگیم و بر آنها غلبه کنیم . 

کسی را که دوست داری آن بشوی توصیف کن .

چگونه می توانی به خودت کمک کنی تا آن آدم دلخواه بشوی ؟ 

تا کنون با چه چالش هایی برای تبدیل شدن به آن شخصیت مطلوب رو به رو بوده ای ؟ 

با چه موانعی در درون خود مجبور بودی مبازه کنی یا هنوز هم مبارزه می کنی ؟

چه رویاهایی را از خود سلب کرده ای و یا اقدامی در جهت تحقق آنها نکرده ای ؟ 

دوست داری چه چیزی را بیشتر از چیزهای دیگر در درون خودت تغییر بدهی ؟ 

دوست داری پنج سال دیگر چگونه باشی ؟ 

مشخصات آن شخصی که می خواهی بشوی چیست ؟ 

 

 کلام آخر

تمامی تمرینات و پرسش های بالا به شما کمک می کنند تا درباره خود علم و اطلاع بیشتری به دست آورید . شناخت دنیای درونی همسر اقدامی ادامه دار است . تهیه نقشه های مهر و محبت قدم اولی هستند که بر می دارید . زوج های موفق صرفاً یکدیگر را نمی شناسند . آنها سعی می کنند این اطلاعات را گسترش دهند و همیشه به روز کنند .

اگر می خواهید ازدواج خود را بهبود بخشیده و صمیمیت میان خود و همسرتان را افزایش دهید لازم است در کنار شناخت زن و شوهر ، از روش های ارتباط در ازدواج نیز اطلاعات کسب کرده و به این ترتیب بتوانید از شناختی که در مورد همسرتان دارید به منظور بهبود شیوه رابطه خود با او استفاده کنید . در ادامه و با کلیک بر روی لینک زیر می توانید در مورد شیوه ارتباط در ازدواج بیشتر بخوانید .

 

 



سوالات متداول

1- چرا آشنایی با دنیای درونی همسر مهم است ؟
این امر به افزایش صمیمیت و علاقه میان زوجین کمک کرده و تفاهم را بیشتر می کند که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

2- نقشه راه عشق شامل چه تمرین هایی است ؟
این نقشه شامل سه تمرین است که در مقاله حاضر تمرین طراحی نقشه راه عشق و تمرین من کیستم مطرح شده است . برای آگاهی از جزئیات بیشتر می توانید مقاله را مطالعه کنید .

3- در تمرین من کیستم چه سوالاتی مطرح شده است ؟
سوالات این تمرین با مواردی از جمله زحمت ها و نتایج ، زخم ها و مرحم ها و دنیای عاطفی همسر مرتبط است که به جزئیات آن در مقاله بیشتر پرداخته شده است .

منبع : تمرین آشنایی با دنیای درونی همسر

هدف از یوگا و فواید آن چیست؟

کلمه “یوگا” از کلمه سانسکریت “yuj” (یوج) آمده است که به معنی یگانگی، اتصال یا پیوستن است. یوگا اهداف معنوی و عرفانی زیادی دارد اما اصلی ترین هدف آن، اتحاد روح انسان با روح الهی ست. یوگا می تواند بین تن و روح و حتی نیروهای مثبت و منفی وجودی انسان، اتحادی غیر قابل باور ایجاد کند. امروزه بسیاری از افراد به دلیل مزایای مختلف روحی و جسمی ازجمله بهبود قدرت بدنی، تعادل و انعطاف پذیری، این ورزش را انجام می دهند. یوگا به منظور بهبود سلامت عمومی یا جهت مقابله با استرس نیز انجام می شود. ورزش یوگا برای چه بیماری هایی مفید است؟ هر حرکت برای کدام بیماری؟ (برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید)

چه کسانی می توانند یوگا تمرین کنند؟

خوشبختانه یوگا هیچ محدودیتی ندارد و همه ی افراد می توانند آن را تمرین کنند. برای یادگیری یا شرکت در کلاس های یوگا، لازم نیست که از که از اندامی بی نقص و یا شرایط ویژه ای برخوردار باشید. علی رغم تصورات رایج مربوط به یوگای امروزی، این ورزش نیازی به انعطاف پذیری یا شرایط فیزیکی ویژه ای ندارد و همه ی افراد در تمامی سنین و موقعیت ها می توانند از آن استفاده کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.